Erhverv

Dansk fodboldbutik brager frem: Salget styrer mod 400 mio. kr.

Unisport så dagens lys i 1995 i et lille butikslokale i København. I dag er fokus på nethandel. Det har fået kundebasen til at runde 3 mio. kunder.

Trods coronakrisen venter Michael Burk, adm. direktør i Unisport, at den internationale fodboldbutik vil øge salget i 2020, hvor målet er sorte tal på bundlinjen. Foto: PR-foto.

Fodboldfesten fortsatte i 2019 i Unisport, der har specialiseret sig i salg af fodboldudstyr på nettet.

Unisport
  • Unisport.dk sælger udstyr til at spille fodbold med og fan-gear som for eksempel klubtrøjer. Dertil kommer en mindre forretning med salg af beklædning til fodboldklubber. Det kan være til alt fra Superliga-hold til firmafodboldhold.
  • Forhandleren blev stiftet i 1995 af Henrik Larsen, som med inspiration fra England så en mulighed for at sælge fodboldtrøjer. Derfor åbnede han en lille butik på Vesterbro i København.
  • I 2007 solgte Henrik Larsen og hans partner deres andel, hvorefter der i 2010 kom nye investorer ind og lagde en strategi om at ekspandere til udlandet.
  • I 2012 rullede virksomheden e-butikker ud i Sverige, Norge, Finland og Holland.
  • I 2016 kom Tyskland og Frankring til, og senere fulgte også Østrig.
  • I 2019 åbnede Unisport en flagship store i Paris til at understøtte salget på det vigtige franske marked.

Omsætningen steg 8 pct. til 389 mio. kr., hvilket er ny rekord i den danske fodboldbutik, der første gang slog dørene op i 1995 i et lille butikslokale på Vesterbrogade i København.

Michael Burk, adm. direktør i Unisport, tøver da heller ikke med at give topkarakter til 2019-indsatsen.

»2019 har været et yderst tilfredsstillende år, hvor vi fortsætter vores gode vækst, opnår en fornuftig drift og viser, at vi for alvor kan etablere os i udlandet,« siger Michael Burk.

Og det er især udenlandske kunder, som står bag den himmelstormende vækst i Unisport, der først og fremmest henter omsætningen i sin netbutikker.

I mange år har butikken i København været eneste fysiske lokation for Unisport, men det har ændret sig.

»En stor og vigtig milepæl har været åbningen af vores flagship store i Paris, der skal være med til at understøtte vores brand og onlinesalg i det franske marked, der jo er et af verdens største fodboldnationer,« lyder meldingen.

Satsningen synes da også at give god mening, idet salget på det franske marked sidste år steg 50 pct.

Selv om Unisport brager frem, afslører regnskabstallene også, at det koster at satse på vækst.

Mens den daglige drift kastede et 2019-overskud af sig på 6,7 mio. kr., endte året efter skat med et minus på bundlinjen på 13,5 mio. kr.

Et resultat som får prædikatet »som forventet« set i lyset af især investeringen i den nye topbutik i den franske hovedstad.

Selv om Unisport først og fremmest slår sine folder på internettet, har coronakrisen også sat spor i 2020-salget.

Alligevel fastholder Michael Burk ambitionen om at komme ud af 2020 med fortsat vækst i salget og sorte tal på bundlinjen.

BRANCHENYT
Læs også