Erhverv

Norwegian i fortsat krise: Underskud på 5,3 mia. i første halvår

Trods aktieudvidelse og statsstøtte mener selskabet, at det næppe er nok for at kunne overleve.

Norwegian har i lighed med mange andre flyselskaber haft det svært under coronakrisen med de mange rejserestriktioner. Foto: Finn Frandsen

Det norske luftfartsselskab Norwegian styrtbløder. Selskabet kom ud af første halvår med et nettounderskud på 5,3 mia. norske kroner.

Selskabet skriver i sit halvårsregnskab, at man er "kraftigt påvirket af Covid-19".

Norwegian transporterede i de første seks måneder 5,3 mio. passagerer, hvilket var en nedgang på 71 pct. i forhold til samme periode året før.

Det er også rystende tal for virksomheden, der offentliggøres: 140 fly har stået stille, mere end 80 pct. af medarbejderne er sendt på tvungen orlov og omsætningen i halvåret faldt til 7,1 mia. norske kroner fra 20,2 mia. norske kroner året før.

»Da vi gik ind i 2020, forventede vi et positivt resultat og den bedste sommer nogensinde takket være succesfulde omkostningsbesparende initiativer og en mere effektiv drift. Derefter vi blev ramt af Covid-19 og efterspørgslen stoppede bogstaveligt talt fra den ene dag til den næste, i takt med at rejsebegrænsninger og rejserådene fra regeringen blev indført,« siger Norwegians topchef Jacob Schram i en meddelelse.

Den hårde økonomiske realitet har fået Norwegian til at gribe til drastiske midler for at holde selskabet flyvende.

I foråret måtte Norwegian hente ny kapital gennem en stor aktieudvidelse.

Årsagen til den voldsomme aktieudvidelse skyldes den omfattende krisepakke, som Norwegian forhandlede på plads med sine kreditorer, leasingselskaber og investorer i foråret midt under coronakrisen.

Krisepakken, som samtidig gav flyselskabet adgang til 2,7 mia. norske kroner i statslige lån, betyder, at kreditorerne har nikket ja til at konvertere 10,8 mia. norske kroner fra gæld til egenkapital.

Derudover har selskabets aktionærer også sagt ja til, at Norwegian kan rejse 300-400 mio. norske kroner i en aktieemission.

Aktieudvidelsen betyder, at 164 mio. aktier vil blive til 3,6 mia. aktier – dog ikke på én gang.

De nye aktier bliver frigivet i puljer – og udover den første udvidelse i begyndelsen af august, vil frigivelsen af nye aktier ske den 9. oktober og 9. december.

Norwegian genåbnede den 1. juli 76 ruter og kunne sende yderligere 15 fly tilbage på vingerne. Samtidig blev flere end 600 ansatte kaldt tilbage på arbejde.

Alligevel har selskabet svært ved at komme med forventninger til hele året, da situationen på markedet er nærmest umulig at forudsige. Norwegian trak sin oprindelige forventningsprognose tilbage den 6. marts.

Og selskabets topchef advarer om, at de lån og garantier, som den norske stat stillede til rådighed tidligere i år, næppe vil være nok til at se selskabet gennem krisen.

»Vi kan se, at mange af vores vigtigste konkurrenter modtager betydelig finansiel støtte fra deres regeringer, da luftfarten repræsenterer vigtig infrastruktur. Vi er taknemmelige for de lånegarantier, der er stillet til rådighed for os af den norske regering. Imidlertid, og i betragtning af de nuværende markedsforhold, er det ikke nok at få os gennem denne langvarige krise,« siger Jacob Schram i meddelelsen.

BRANCHENYT
Læs også