Serier

Norwegian jagter flere penge for at overleve

Coronakrisen trækker ud, og det norske lavprisselskab løber tør for penge, hvis ikke der tilføres ny kapital.

Corona rammer verden
Norwegian har skåret dybt i trafikprogrammet. Foto: Finn Frandsen

Få måneder efter en omfattende redningsplan i sidste øjeblik kom på plads, er Norwegian igen på pengejagt.

Det norske flyselskab skal senest i løbet af første kvartal 2021 have tilført ny kapital for at overleve. Behovet kommet efter et underskud i første halvår af 2020 på 5,3 mia. norske kr.

Samtidig varsler selskabet, at man vil have større fokus på det skandinaviske marked. Her er ærkerivalen SAS, som har genstartet flere ruter end Norwegian.

Det norske lavprisselskab har droslet kraftigt ned på aktiviteterne og har i øjeblikket kun 25 fly i luften. Alligevel taber selskabet op mod 500 mio. kr. om måneden, og derfor vil pengekassen være tømt inden længe.

»Vi behøver mere kapital i løbet af 6-7 måneder,« oplyser Geir Karlsen, finansdirektør i Norwegian.

Vi behøver mere kapital i løbet af 6-7 måneder.

Geir Karlsen, finansdirektør i Norwegian.

Norwegian har opnået lånegarantier på 3 mia. norske kr. fra den norske regering, men det er ikke nok til at sikre overlevelse, fordi coronakrisen trækker i langdrag.

»I lyset af de nuværende markedsbetingelser er det ikke tilstrækkeligt til at komme igennem denne forlængede krise,« konstater koncernchef Jacob Schram i regnskabet.

Norwegian har allerede flere gange fået tilført kapital ved at gennemføre aktieemissioner, og det har udvandet aktionærerne. Alligevel vurderer den norske luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs fra konsulentvirksomheden Winair, at Norwegian igen kan hente penge på markedet.

»Norwegian er flere gange lykkedes med at få tilført kapital. Det handler om tiltro til selskabets forretningsplan, men det er afgørende, hvordan og i hvor lang tid covid-19 vil påvirke flytrafikken,« siger Hans Jørgen Elnæs.

Norwegian konstaterer i regnskabet, at flere af selskabets hovedkonkurrenter har fået betydelig likviditetsstøtte fra regeringerne. Det gælder eksempelvis SAS. Hverken den svenske eller den danske regering har imidlertid ønsket at støtte Norwegian.

Derfor skal Norwegian formentlige håbe på yderligere opbakning fra den norske regering.

»Norwegian er efter forårets redningsplan mere velkonsolideret og har slidt for at nå dertil. Det kan tale for, at den norske regering måske alligevel rækker Norwegian en hjælpende hånd,« siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

For at reducere omkostningerne har Norwegian skåret dybt i trafikprogrammet, og 80 pct. af det flyvende personale er afskediget eller sent på orlov.

Selskabet vil fremover fokusere langt mere på det skandinaviske hjemmemarked end på de europæiske ruter og endnu mindre på de oversøiske ruter.

»Norge og Skandinavien er vores kernemarkeder, og det er her, vi vil øge trafikken,« siger Jacob Schram.

Norge og Skandinavien er vores kernemarkeder, og det er her, vi vil øge trafikken.

Jacob Schram, koncernchef i Norwegian.

SAS er dog sluppet væsentlig bedre gennem krisen end Norwegian, og selskabet har dobbelt så mange fly i luften. SAS har netop meddelt, at man åbner 18 nye ruter og forventer at gennemføre 30-40 pct. af forrige års trafikprogram. Det er væsentligt mere end Norwegian.

»Der er ingen tvivl om, at SAS forsøger at vinde markedsandele, fordi Norwegian er svækket,« siger Hans Jørgen Elnæs.

Ifølge Jacob Pedersen kan Norwegian finansielle vanskeligheder gøre det svært at tiltrække kunder i de kommende måneder.

»Det kan blive en fordel for SAS i konkurrencen om passagererne frem til foråret 2021, hvor Norwegian efter planen igen vil blive mere aktiv,« siger Jacob Pedersen.

BRANCHENYT
Læs også