• Opdateret 31/08/2020 kl. 21:39
Erhverv

Corona barberer kvart milliard af Sund & Bælts indtægter

I årets første seks måneder er Storebæltsbroens ejers omsætningen faldet 16 procent, fremgår det af regnskab.

Artiklens øverste billede
Foto: Storebælt.

Der blev længere mellem bilerne på Storebæltsbroen i marts, da det danske samfund blev lukket ned for at bremse spredningen af coronavirus.

I midten af måneden faldt trafikken med 50-55 procent, og samlet forsvandt omkring en fjerdedel af trafikken i årets første seks måneder.

Det har givet et større indtægtstab for Sund & Bælt, som driver broen - og i sidste ende den danske stat, som er eneejer af selskabet.

I perioden har udbruddet af coronavirus betydet tabte indtægter på 250 millioner kroner på broen. Det oplyser selskabet i en meddelelse.

Topchef Mikkel Hemmingsen peger i en kommentar på, at coronasituationen fortsat påvirker trafikken over Storebælt og Øresund.

I juli var der dog godt gang i Storebæltsbroen, fortæller han.

- I juli kørte næsten 1,3 millioner biler over Storebælt, og juli blev således den største rejsemåned i broens historie.

- Tre ud af fire kunder valgte automatisk betaling med mulighed for hurtig passage i vores nye ekspresbaner, og det har bidraget til, at vi kunne håndtere den ekstra ferietrafik, siger han.

Omsætningen er faldet til 1,4 milliarder kroner. Det er knap 16 procent mindre end den samme periode sidste år.

Underskuddet for perioden er på 86 millioner kroner efter skat. Det er dog markant mindre end sidste år.

Her var det på 890 millioner kroner. Forbedringen skyldes en værdiregulering af finansielle poster.

Sund & Bælt ejer og driver de faste forbindelser over Storebælt og Øresund, som ejes ligeligt af den danske og svenske stat.

Størstedelen af selskabets indtægter kommer dog fra Storebæltsbroen, som i årets første halvår skæppede 1,2 milliarder kroner i kassen.

Med tiden skal selskabet også drive Femern Bælt, der vil blive den længste sænketunnel for både biler og tog.

Det er en tunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Femern, som ventes færdig i midten af 2029.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.