Erhverv

A.P. Møller-Mærsk med ny stor plan: 27.000 jobs bliver berørt

Ændringerne kommer til at påvirke Safmarine, Damco og Hamburg Süd.

A.P. Møller - Mærsk har sit hovedkvarter på Esplanaden i København. Foto: Jens Dresling

A.P. Møller-Mærsk skal igennem en stor organisationsændring. Rederiet Safmarine og speditionsfirmaet Damco ophører som selvstændige enheder og bliver i stedet lagt ind under Mærsk-navnet. Samtidig bliver det tyske rederi Hamburg Süd, som Mærsk købte i 2017, knyttet tættere til Esplanaden.

Det meddeler Mærsk i en pressemeddelelse.

Ændringerne bliver gennemført for at sikre en bedre kundeoplevelse og end-to-end-service, og de udgør ifølge Mærsk selv et vigtigt skridt i bestræbelserne på at blive en integreret logistik- og transportkoncern.

Omstruktureringen ventes i store træk at være gennemført allerede 1. oktober. Maersks kunder får besked om forandringerne i en meddelelse, som ventes at blive sendt ud i skrivende stund.

»Vores kunder udgør kernen i vores vision. Udviklingen i deres behov i forhold til forsyningskæder øger efterspørgslen for flere transportformer, og for at imødekomme disse behov bringer vi vores ekspertise og kapacitet endnu tættere på hinanden. Disse tiltag er nøglen i forhold til at fremskynde vores transformation,« udtaler Vincent Clerc i pressemeddelelsen.

Over for Børsen har Vincent Clerc, der står i spidsen for Ocean & Logistics i A.P. Møller-Mærsk, bekræftet, at ændringerne vil berøre op imod 27.000 jobs, og at organisationsændringen også vil resultere i ikke oplyst antal afskedigelser.

»Nogle vil opleve store forandringer, andre små. Nogle flytter til nye jobs – og et mindre antal vil desværre blive overflødige, hvilket vi tager meget seriøst,« siger Vincent Clerc til Børsen.

Ændringerne betyder, at Safmarine og Damco med udgangen af 2020 vil ophøre som selvstændige brands under Mærsk-koncernen. Derudover vil Mærsk også »simplificere sin organisationsstruktur på tværs af Ocean & Logistics«.

Det betyder bl.a., at back office-funktionerne i Mærsk og Hamburg Süd skal »rykke tættere sammen« i kunde orienterede teams. Mærsk og Hamburg Süd vil dog fortsat fungere som to forskellige brand med differentierede servicemodeller.

BRANCHENYT
Læs også