Erhverv

Analytikere: Mærsk-ændringer giver god mening

Analytikere fra Sydbank og Alm. Brand ser på Mærsks organisationsændring som positive for transportselskabet.

Mærsk har lavere en større ændring i organisationen.

Mærsk afslørede tirsdag en større organisationsændring, hvor rederiet Safmarine og speditionsfirmaet Damco ophører som selvstændige enheder og i stedet kommer til at indgå under Mærsk-enheden.

Analytikere fra Alm. Brand og Sydbank ser de organisatoriske ændringer som en fordel for selskabet, der bliver mere strømlinet i dets organisation, mens kunderne vil få en mere overskuelig ”end-to-end” løsning.

»Der er fornuft i at lægge tingene sammen og udnytte Mærsks skala på tværs af hele organisationen samtidigt med, at man som kunde jo kan se en sammenhæng på tværs af produkterne. Det giver god mening,« siger Mærsk-analytiker fra Sydbank, Mikkel Emil Jensen.

Samme opfattelse har Michael Friis Jørgensen, der er Mærsk-analytiker hos Alm. Brand.

»Mærsk leder efter effektiviserings- og omkostningsbesparelser, og dette vil være med til at gøre selskabet mere strømlinet,« siger Michael Friis Jørgensen.

Organisationsændringerne er en del af et større plan om at øge indtjeningen og have mere forretning på landjorden. Ifølge analytikerne skal man ikke regne med at se den store effekt på den korte bane, men på længere sigt kan strømligningen af selskabet være med til at komme nærmere målene.

»Over tid skulle det gerne sikre, at Mærsk kommer i mål med ambitionerne for indtjeningen og afkast på investeret kapital. Der er stadig et stykke vej endnu, men denne organisatoriske ændring skulle gerne betyde, at man kommer nærmere de ambitioner. I sig selv er det ikke sandsynligvis ikke hele løsningen, for det er et langt træk,« siger Mærsk-analytiker Mikkel Emil Jensen fra Sydbank.

Også Mærsk-analytikeren fra Alm. Brand forventer, at effekterne først ses på sigt, når omstruktureringen bliver en del af den større strategi.

»På den korte bane kommer det ikke til at have nogen voldsom betydning, men på den lange bane er det en nødvendighed for at følge strategiplanen om at vokse på landjorden,« siger Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand.

BRANCHENYT
Læs også