Erhverv

Lego er vokset under coronakrisen: »De stærke resultater skyldes en fantastisk holdindsats«

Lego er kommet igennem de første seks måneder af 2020 med en vækst i omsætningen og større markedsandele.

Niels B. Christiansen står i spidsen for Lego. Foto: Mads Frost

Lego er kommet styrket igennem coronakrisen. Mens det meste af verden gik ned i gear i den første halvdel af året som følge af coronavirussen, buldrede den danske legetøjsproducent frem.

Det viser det halvårsregnskab, som Lego har offentliggjort onsdag. Tallene viser, at der var fremgang over næsten hele linjen.

»De stærke resultater skyldes en fantastisk holdindsats. Da Covid-19-pandemien lukkede butikker og kontorer, gjorde vores kollegaer alt, hvad de kunne, for at passe på sig selv og hinanden og samtidig bringe leg til børn og familier i hele verden. Jeg vil gerne takke dem for deres ekstraordinære indsats,« udtaler Niels B. Christiansen, der er adm. direktør i Lego-koncernen, i forbindelse med regnskabet.

Årets første seks måneder bød på en vækst i salget på 14 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, og Lego melder om voksende markedsandele. Det stigende salg fik omsætningen til at stige med 7 pct., så den nåede op på 15,7 mia. kr.

Fremgangen på toplinjen gjorde, at Lego på trods af stigende omkostninger kom igennem halvåret med et driftsresultat på 3,9 mia. kr. Det svarer til en forbedring på 11 pct. sammenlignet med første halvår 2019.

»Vores stærke produktportefølje appellerer til byggere i alle aldre, og vores opdaterede e-handelsplatform og agile, globale forsyningskæde gjorde os i stand til bedre at imødekomme efterspørgslen online. Vi arbejdede også tæt sammen med vores partnere i detailhandelen for at sikre, at de kunne fortsætte med at forsyne deres forbrugere online,« siger Niels B. Christiansen.

Under coronakrisen lukkede Lego sine fabrikker i Mexico og Kina på myndighedernes anvisning, og det resulterede i højere fragtomkostninger. De samlede omkostninger i Lego endte i halvåret på 11,8 mia. kr. mod 11,3 mia. kr. i samme periode i fjor.

»Mange af de store tendenser vi allerede har set i vores branche, herunder digitalisering og e-handel, har taget endnu mere fart på grund af pandemien. Vi oplever stærk vækst i såvel digital som fysisk leg og en hurtig omstilling til e-handel, og vigtigheden af at have en global driftsmodel er blevet endnu tydeligere,« siger Niels B. Christiansen.

Disse tendenser har dog langt fra fået Lego til at gå væk fra fysiske butikker. Koncernen har således planer om at åbne ca. 120 nye Lego-butikker i 2020.

»Selv om detailhandlen er blevet transformeret i løbet af de seneste seks måneder, ser vi fortsat en stor mulighed i en omnichannel-model,« lyder det fra Niels B. Christiansen.

På trods af fremgangen på toplinjen og det forbedrede driftsresultat kom Lego ikke igennem halvåret med fremgang på bundlinjen. Resultatet efter skat faldt med lidt over 1 pct. til 2,6 mia. kr.

Mio. kr. H1 2020 H1 2019
Omsætning 15.744 14.782
Omkostninger -11.845 -11.264
Driftsresultat 3.899 3.498
Resultat efter skat 2.634 2.671
BRANCHENYT
Læs også