Ombudsmand: Såkaldte "miljøtillæg" er vildledende markedsføring ved overnatninger
Forbrugerombudsmanden har uddelt bøde til dealsite for at bruge betegnelsen "miljøtillæg", der intet har med miljø at gøre.
Det er vildledende markedsføring, at bruge betegnelsen ”miljøtillæg” om tillægspriser, der intet har at gøre med miljøet.
Det slår Forbrugerombudsmanden fast efter flere dealsites på nettet har annonceret priser for kro- og hotelophold, hvor der pludselig indgik forskellige tillægspriser.
Det har kostet et dealsite - sweetdeal.dk - en bøde på 120.000 kr. og yderligere to sites - takeoffer.dk og travel-deal.dk - er blevet politianmeldt af ombudsmanden.
»I nogle af tilbuddene var det slet ikke muligt at få opholdene til den pris, forbrugerne først blev præsenteret for, fordi der alle ugens dage kom forskellige tillæg oven i prisen. I andre tilbud var der sæson- eller dagsafhængige tillæg, alt efter hvornår man bestilte opholdet til,« skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Mange forbrugere har oplevet pludselig at støde på begrebet ”miljøtillæg”, og de har typisk troet, at der var tale om et lovbestemt tillæg, som de var forpligtet til at betale.
Men betegnelsen ”miljøtillæg” er både vildledende og er ikke begrundet i særlige miljømæssige hensyn.
»Et miljøtillæg skal naturligvis være begrundet i miljømæssige forhold. Eventuelle pristillæg skal oplyses tydeligt i tilknytning til prisen, så forbrugerne kan stole på de tilbud, som der reklameres med. Det er også vigtigt, at konkurrencen om kunderne sker på lovligt grundlag,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.