Erhverv

Ny topchef i Coop: Vi må række ud mod kunderne fremfor indad

40-årige Kræn Østergaard Nielsen erkender, at han har sagt ja til en krævende opgave med mange udfordringer som adm. direktør for dagligvarekoncernen Coop Danmark.

Artiklens øverste billede
Kræn Østergaard Nielsen med en fortid som bl.a. McKinsey-konsulent har siden 2017 været CFO/finansdirektør for Coop Danmark - men rykker nu op som adm. direktør. Foto: Carsten Snejbjerg.

Den nye topchef er klar til hurtigt at sætte sit eget, nye præg på dagligvarekoncernen Coop. Det vil dog især ske med små, synlige ændringer over for kunderne.

40-årige Kræn Østergaard Nielsen er mandag blevet ansat af bestyrelsen som ny adm. direktør for Coop med 1.080 butikker rundt om i landet. Han overtager posten fra Peter Høgsted, der for et par uger siden blev afskediget efter syv år på posten. Gennem seks af de år har Kræn Østergaard Nielsen været en del af Coop. De seneste tre år som finansdirektør og del af direktionen med netop Peter Høgsted.

Bestyrelsesformand Lasse Bolander har meldt, at der ønskes en ny profil som adm. direktør og med større fokus på basisdriften af Coop efter år med projekter og mærkesager. Hvordan ser du på den rolle?

»Fokus er på kundernes oplevelser og dermed at sikre de rigtige priser, service og udvalg. Der er også en masse andet omkring det, som er vigtigt. Men mit fokus er på basisdriften. Når vi har styr på det, kan vi rette blikket mod andre ting. Coop skal aldrig være en almindelig virksomhed, og vi skal kæmpe for vores mærkesager - bl.a. det lokale og den grønne omstilling. Men hvis der er konflikt om ressourcerne, er det primære kundemødet.«

Betyder det, at der med dig som topchef rykkes regneark frem i forreste række i alle dele af organisationen?

»Så unuanceret ser jeg det slet ikke. Jeg er med min baggrund mere end en regnedreng og kan bruge mange andre programmer end Excel. Der bliver nok færre kæmpe-erklæringer - men rigtig mange små forbedringer, som kunderne kan mærke. Og det gerne i en lind strøm.«

Opgaven som topchef i Coop, der ejes af 1,8 mio. danskere og med bl.a. selvstændige brugsforeninger i baglandet, er tidligere af ledelseseksperter kaldt svær og næsten umulig. Hvorfor siger du ja til det?

»Det er en krævede opgave, og ellers havde jeg ikke taget den. Men det kan lykkes, og der er kæmpe potentiale i Coop. Jeg mærker i hele organisationen et stort ønske om at række ud mod kunderne - fremfor så meget indad, som vi måske har gjort de seneste år.«

Coop er ikke kendetegnet ved en høj indtjening i kampen mellem de danske dagligvareselskaber. Hvad er dit mål for bundlinjen som ny topchef?

»Med ejerstrukturen er målet aldrig at tjene flest mulige penge. Men vi skal effektivisere hele tiden for at kunne tilbyde de bedste varer til prisen og investere i fremtiden - nye butikker og online. Vi skal sikre, at det bliver billigere at drive Coop over de næste 10 år. Så det handler også om bundlinje, men kundetilfredshed er vigtigere end toplinje. Det er også der, at jeg ser potentialet for Coop.«


Om kort tid skal der laves en ny strategiplan for de kommende år i Coop. Hvilke fingeraftryk vil du sætte på den?

»Coop er ikke et enkeltmandsshow, men opgaven er at samle alle - fra butikker, brugsforeninger og medlemmer til kunder - om, hvad den næste store kamp er for Coop. Jeg vil stå stærkere over for kunderne. Et tiltag der giver mere indflydelse til de, som er tætteste på kunderne - altså kæder og butikker.«

Tidligere var Coop Danmark den største aktør målt på markedsandele. Men I er nu nummer to efter Salling Group, da I har lukket butikker. Hvornår er Coop størst igen?

»Det er ikke vigtigt for mig at være størst, men at være stor med skala, så vi kan sikre relevans over for kunderne. Jeg tror, at vi kan måske blive størst igen, når vi lykkes med, at kunderne vælger os mere til end i dag. Men det er ikke et mål i sig selv med størrelsen. Kun et biprodukt i givet fald.«

Du har kørt parløb i topledelsen med Peter Høgsted, som nu er afskediget. Hvordan er det at overtage posten fra ham?

»Jeg har været glad for at arbejde sammen med Peter Høgsted og de muligheder, som han har givet mig. Jeg har lært meget af ham. Vi er to ret forskellige profiler. Jeg tager nu over som intern kandidat, da bestyrelsen har ønsket en anden profil - og her valgt mig.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.