Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Det kræver 8.000 kæmpefly at levere coronavaccine til hele verden

IATA forventer, at det bliver flytransport-industriens største, enkeltstående opgave nogensinde.

Corona rammer verden
Det bliver en stor opgave form transportektoren, når coronavaccinen skal distribueres.  (AP Photo) ** UNITED KINGDOM OUT  ONLINE OUT  INTERNET OUT **

Kampen for at finde og udvikle en vaccine mod coronavirussen kører på fuld damp verden over.

Men kampen er ikke helt overstået, når vaccinen på et tidspunkt ender med at være klar til brug. For da venter der en enorm opgave for transportindustrien, når vaccinen skal distribueres ud til alle verdens afkroge.

The International Air Transport Association (IATA) anslår i en pressemeddelelse, at de vil kræve op mod hele 8.000 jumbojets af typen 747 cargo-fly at levere en enkelt dose vaccine til 7,8 mia. mennesker verden over.

Landtransport vil ifølge IATA dog hjælpe i specielt veludviklede samfund, men det er stadig noget af en udfordring, den internationale flytransport-industri står over for.

»Selvom vi siger, at halvdelen af vaccinerne kan blive transporteret på landjorden, vil flytransport-industrien stadig stå over for dens største, enkeltstående udfordring nogensinde. I specielt den udviklede del af verden må regeringer tage den begrænsede kapacitet, der er til rådighed i øjeblikket, med i overvejelserne,« siger IATA’s generaldirektør, Alexandre de Juniac, i pressemeddelelsen.

Det er ikke altid så lige til at transportere vacciner. De skal ifølge IATA håndteres og opbevares under bestemte temperaturer, og forsinkelser går ikke, fordi de i værste fald kan gå ud over kvaliteten af produktet. IATA opfordrer til, at alle aktører i kampen for at udvikle en coronavaccine gør klar til at planlægge, hvordan den skal distribueres.

»En sikker levering af vacciner mod covid-19 kommer til at blive årtiets opgave for den globale lufttransport-industri. Men det kommer ikke til at ske uden nøjsom og avanceret planlægning,« siger Alexandre de Juniac.

BRANCHENYT
Læs også