Erhverv

Tankstationer står klar til at understøtte elbilinfrastrukturen

750.000 elbiler på vejene i 2030 kræver en vis infrastruktur. Ikke blot på elnettet, men også i forhold til opladningsmuligheder. Den vej kigger flere tankstationer hen imod allerede nu.

Tankstationer vil gerne være med til at drive den grønne omstilling. Foto: AP/Hauke-Christian Dittrich

Flere af landets tankstationer har allerede nu planer om at entrere markedet for el.

Med en stigende efterspørgsel grundet elbilsalget ser tankstationerne en oplagt forretningsmulighed i at tilbyde elladestandere til forbrugerne langs de danske veje.

Hos DCC Energi, som driver Shell-stationerne i Danmark, er man klar til at investere, så snart politikerne er klar med en aftale for elbilernes fremtid.

»Vores investering kommer til at afhænge af, hvad vi ser på medium og lang sigt af kommercielle muligheder. Det er vigtigt at vi har nogle ordnede rammevilkår i forhold til hvad vi kan forvente os af elbilerne i de kommende år,« siger Søren Møller Maretti, Retail-direktør i DCC Energi, der driver Shell tankstationerne i Danmark.

Også hos Circle K er man klar til at gå ind på markedet. I Norge har selskabet allerede udrullet en lang række ladestandere og anden infrastruktur på tankstationerne. Med afsæt i dette går Circle K i den kommende tid i gang med at rulle ud i Danmark.

»Det er vores ambition, at elladestandere skal fungere præcis, som man kender det fra brændstofpåfyldning. Vi mener, at man ikke skal være begrænset af, at ladestandere kun findes bestemte steder, og at det skal være nemmere for hele privatbilismen at komme hurtigt videre,« fortæller Dennis Bylov Dalgaard, presse- og kommunikationsansvarlig hos Circle K Danmark, og fortsætter:

»Man skal kunne lade på 15-20 minutter, og hvis man også vil have lidt at spise hos os, så kan man jo også sagtens det«.

Som det er i dag, er det selskaberne E-On og Clever der står for den største elbilinfrastruktur i Danmark. Forretningsmodellen er abonnementsbaseret, og med sådan et kan man lade elbilen ubegrænset til en fast månedlig pris.

Hos DCC Energi anslår man, at det på hver enkelt tankstation vil koste over 1 mio. kr. at opsætte ladestandere, ligesom man hos Circle K understreger, at det er store investeringer, der bliver nøje overvejet. Circle K står dog stadig klar til at få sat skub i salget af de elektrisk drevne biler.

»Det er lidt ligesom dilemmaet om hønen eller ægget. Skal der først være elbiler, eller skal der først være infrastruktur? Med infrastrukturen først så giver det mening at investere i en elbil, og derfor mener vi, at den skal komme først. Vi gør det på den måde lidt nemmere for folk at træffe valget,« siger Dennis Bylov Dalgaard.

For DCC Energi er det især vigtigt, hvor mange elbiler der er udsigt til, skal køre på de danske veje, før der kan tages stilling.

»Som energiselskab har vi i sagens natur et mål om, at vi har de varer på hylderne, som kunderne efterspørger. Når vi taler vejtransport, så er det fortsat de mere traditionelle brændstoffer. Men det er klart, at der vil komme øget efterspørgsel på ladestandere ved det danske vejnet til hybrid- og elbiler. Presset er ikke stort i dag, men vi forventer, at det vokser de kommende år,« fortæller Søren Møller Marett, retaildirektør i DCC Energi.

I sidste uge bragte EnergiWatch en historie om det andelsejede OK’s planer om ladestanderne. De har allerede indledt en testfase og opsat ladestandere på udvalgte steder rundt i landet. OK er kæden med flest tankstationer i Danmark.

BRANCHENYT
Læs også