Erhverv

Bilimportører vil stoppe brugte biler fra grænsen - ingen grund til bekymring, lyder modsvaret

Ifølge Danske Bilimportører, bliver der hvert år sendt mange brugte biler over grænsen fra Tyskland, som er mere miljøskadelige end bilerne på de danske veje. Myten om de store tyske flydere holder dog ikke, ifølge SMVDanmark.

De Danske Bilimportører er bekymrede over importen af biler fra udlandet, men det er der ingen grund til, ifølge en politisk chefkonsulent fra SMVDanmark Foto: Finn Frandsen

Rettelse: I en tidligere version af denne artikel fremgik tal fra Danske Bilimportører, som Finans ikke har kunnet verificere. Derudover blev mange danske leasingfirmaer uretmæssigt mistænkeliggjort i den tidligere artikelversion. Finans beklager fejlene.

De Danske Bilimportører er bekymrede. Ifølge dem strømmer der store brugte biler ind i landet fra især Tyskland, som er mere skadelige for miljøet end danske biler.

Det skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse.

Ifølge Danske Bilimportører, som er brancheorganisation for bilfabrikkernes repræsentation i Danmark, er disse biler ofte mellem tre og fire år gamle, hvilket betyder at en del af værdien allerede er nedskrevet. Med den værdibaserede indretning af registreringsafgiften er disse billigere, end hvis de var nye, og det er et problem, mener Danske Bilimportører.

»Den værdibaserede indretning af vores registreringsafgift gør, at det er meget fordelagtigt at importere en brugt bil fra udlandet, men det er et problem for både miljøet og statskassen. Politikerne har med de kommende forhandlinger, om nye afgifter, muligheden for at lave løbende afgifter frem for en høj registreringsafgift. Derved kan vi sikre, at denne import ikke sker,« siger adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.

Det er typisk større biler, der passerer den dansk-tyske grænse, ifølge Danske Bilimportører.

»Bilerne der kommer fra Tyskland er ofte udstyret med større motorer, end hvad man kan få i Danmark. De udleder noget mere CO2, end hvis man har købt en tilsvarende i Danmark,« fortæller Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

Han henviser til, at registreringsafgiften skal omlægges, så det bliver billigere at købe en ny bil i Danmark.

SMVDanmark repræsenterer de danske brugtvognsforhandlere, som importerer en del af bilerne. Den politiske chefkonsulent hos hovederhvervsorganisationen SMVDanmark, Alexander Nepper, er uenig med Mads Rørvig. Ifølge ham holder myten om de store tyske flydere ikke.

»Det mine medlemmer importerer er ganske almindelige biler til ganske almindelige mennesker. De er under fire år gamle, og de kører i gennemsnit 21,5 km/l. Jeg er klar over, at det ikke er elbiler, men det er langt renere og langt mere klimavenligt end den vognpark, vi har kørende rundt på de danske veje nu,« fortæller han.

Alexander Nepper understreger, at importen af brugte biler gavner almindelige mennesker. Ifølge ham er det bedre at importere forholdsvis nye biler, da de oftest er bedre for miljøet end den nuværende danske vognpark. Derfor er han ikke bekymret over importen.

»Det bedste, vi kan gøre for miljøet lige nu, er at købe en brugt bil, som har en forholdsvis ny teknologi, og så køre i den indtil elbilmarkedet er modnet. Vi nødt til at have ganske almindelige biler til ganske almindelige mennesker,« afslutter han.

BRANCHENYT
Læs også