Erhverv

Revisionskæmpe blev erklæret "konkurs" ved en fejl

BDO har smidt dets advokat på sagen, der drejer sig om udsendt fejlinformation om revisorselskabet og cirka 300 andre selskaber.

Stig Holst Hartwig, adm. direktør i revisionsselskabet BDO, kunne onsdag se, at BDO fejlagtigt blev erklæret "konkurs".

For at slå det fast med syvtommersøm: BDO er ikke gået konkurs.

Dette var ellers meddelelsen, som selskabet Bisnode onsdag sendte ud til dets abonnenter, som via Bisnodes tjenester kan overvåge andre virksomheders status.

Sammen med cirka 300 andre virksomheder fik BDO tildelt en forkert virksomhedsstatus i Bisnodes systemer.

»Jeg kan bekræfte, at der er opstået et problem i forbindelse med en systemopdatering forleden dag, og at problemet er sket på grund af en menneskelig fejl. Ud fra de retningslinjer og procedurer, vi har sat op, bør det ikke kunne ske, men de er ikke blevet overholdt i dette tilfælde,« siger pr-ansvarlig hos Bisnode Danmark, Christian Anker Elkjær, og tilføjer:

»Vi tager sagen ekstremt alvorligt og beklager dybt, hvad det kan have medført af problemer for de implicerede.«

Bisnodes abonnenter tæller flere af BDO’s kunder og leverandører, og derfor gik snakken hurtigt i gang.

»Der er rigtigt mange, der abonnerer på det her, så det har spredt sig rundt som ringe i vandet, at vi skulle være gået konkurs,« siger finansdirektør hos BDO, Peter Berg Hansen.

Hele torsdag morgen har finansdirektøren været i fuld sving med at få fortalt samarbejdspartnerne, at alt er, som det plejer at være.

»Jeg kan sige dig, at vi har haft travlt med at få fat i leverandører og kunder,« siger han.

BDO opdagede den fejlagtige meddelelse, da et benzinkort pludselig ikke virkede. Leverandøren af benzinkortet havde fået meddelelsen om BDOs ”konkurs” fra Bisnode, og som konsekvens blev kortet spærret.

Om der kommer andre følgevirkninger, har man hos BDO endnu ikke overblik over.

»På nuværende tidspunkt har vi set problemer med benzinkort samt det imagetab, fejlinformationerne fra Bisnode har medført. Herudover har de banker, der abonnerer på Bisnodes ydelser, fået notifikationer om, at BDO’s kunder har skiftet revisor fra BDO til ”BDO under konkurs”. Hvorvidt dette også når ud til kunderne, har vi ikke overblik over endnu,« siger Peter Berg Hansen fra BDO.

CVR-registeret og øvrige offentlige databaser har ikke registreret BDO som værende konkurs under misæren.

»Vi står naturligvis korrekt registreret i CVR, og vi har fået oplyst af Bisnode, at det er en intern fejl hos dem, der også har berørt en række andre kunder. Det er selvfølgelig fint, at Bisnode erkender, at de har lavet en fejl, men det er fuldstændig uacceptabelt, og vi kommer til at forfølge sagen helt til dørs via vores advokat,« siger Peter Berg Hansen.

Bisnode meddeler, at der gik et døgn, før fejlen blev opdaget, og at den hurtigt blev rettet efterfølgende. Selskabet er stadig i gang med at kommunikere information om fejlene ud til de implicerede.

BRANCHENYT
Læs også