Privatøkonomi

BDO: Deleleasing kan koste stort skattesmæk

Du kan ende med det værste af to verdener, advarer BDO.

Deleleasing er en ordning, hvor et firma og en privatperson hver indgår aftale om leasing af samme bil. Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix

Det lyder umiddelbart som en smart fidus. Tag firmabilen hjem, når arbejdsdagen er slut, og kør videre i den privat - uden at blive beskattet af det.

Men såkaldt deleleasing kan hurtigt blive en utilsigtet dyr fornøjelse. Sådan lyder advarslen fra revisionsfirmaet BDO efter to nye kendelser fra Landskatteretten.

Sagerne omhandler en bygmesters Porsche Cayenne og en direktørs to dyre Mercedes-biler. Men hvad er deleleasing - også kaldet splitleasing - egentlig for en størrelse?

Deleleasing er en ordning, hvor et firma og en privatperson hver indgår aftale om leasing af samme bil. Der etableres to enslydende leasingkontrakter. Den ene underskrives af firmaet og den anden af den ansatte.

Fordi hver part dermed betaler for egen brug af bilen, udløser det ingen firmabilbeskatning for privatpersonen, da det er leasingselskabet og ikke firmaet, som stiller bilen til rådighed. Samtidig sparer firmaet den andel af udgifter, som privatpersonen afholder.

Men ifølge BDO stiller skattemyndighederne strenge krav til håndteringen af deleleasing-aftaler. Overholdes regler og krav ikke til fulde, falder skattehammeren.

»I så fald ender han eller hun derfor med det værste af to verdener. Nemlig både delvis firmabilbeskatning og betaling af en del af leasingydelserne,« skriver BDO i sit nyhedsbrev Depechen.

Den ene sag i Landskatteretten omhandlede en entreprenør, der sammen med sit byggeselskab havde splitleaset en Porsche Cayenne 3,6 V6 for en periode på knap 14 måneder. I bilen havde leasingselskabet monteret en GPS, der registrerer bilens bevægelser, hvorefter brugeren blot skal angive kørslens art.

Men skattemyndighederne var ikke tilfredse med kørselsregnskabet. Derfor blev ejeren beskattet af rådigheden over bilen efter de almindelige firmabilregler, men fik dog lov til at modregne de privatbetalte leasingydelser i den skattepligtige værdi.

Det endte med et skattesmæk på cirka 50.000 kr. inkl. renter.

Den anden sag handlede om en direktør, som i fællesskab med sit selskab havde splitleaset dels en Mercedes-Benz E 500 og dels en MMW 640ix cabriolet. Også i disse biler var der installeret elektronisk GPS, men heller ikke her var kørslens formål og bestemmelsessted angivet.

Her måtte direktøren også punge ud.

»Der er i vores øjne intet overraskende ved afgørelsen. Som vi tidligere har skrevet, burde splitleasingaftaler næsten være forbeholdt ordensmennesker, fordi kravene til de løbende registreringer af bilens brug forudsætter megen disciplin. I praksis er det uundgåeligt, at der over længere perioder vil forekomme fejlregistreringer, og den slags kan hurtigt få store konsekvenser,« skriver BDO.

BRANCHENYT
Læs også