Erhverv
BREAKING

Lego-profil skal gøre Aarsleff mere grøn

Aarsleff forstærker sit fokus på bæredygtige bygge- og anlægsprojekter med et nyt center. Manden i spidsen for det nye initiativ har flere års erfaring med emnet bl.a. fra sin fortid i Lego-koncernen.

Lars Dithmer (th.), som her ses med Aarsleff-topchef Jesper Kristian Jacobsen, arbejdede i mange år med bæredygtigt byggeri i Lego-koncernen, før han fik job i Aarsleff hen mod slutningen af 2018.  Foto: PR

Danmarks suverænt største entreprenør Aarsleff, der årligt omsætter for over 13 mia. kr., indleder nu et opgør mod klimabelastende maskiner og processer på byggepladsen.

Med et nyt center vil koncernen arbejde med bæredygtighed, og i spidsen for det står Lars Dithmer, der har en fortid hos Lego.

»Det tager flere år at udvikle bæredygtige løsninger og blive rigtig god til det. Vi mener, at timingen er god nu til at satse på det, men det kan godt være, at man først ser bæredygtighed være slået rigtigt igennem ude på byggepladserne om et par år,« siger Lars Dithmer.

Han er arkitekt, og før Aarsleff arbejdede han ti år for Lego - senest som projektchef for Legos oplevelseshus Lego House. Bæredygtige tilvalg har ifølge Lars Dithmer været en central del af alle Legos byggerier.

Det nye center kort fortalt
  • Eco Center er både navnet for selve initiativet og et fysisk center i Aarsleff-koncernen.
  • Rent fysisk vil medarbejderne være placeret på Aarsleffs hovedkontor nær Aarhus, men centeret skal ifølge Aarsleff mere forstås som en organisatorisk enhed, der skal arbejde med bæredygtighed i alle grene af koncernen.
  • Centeret skal fungere som et videns- og kompetencecenter for koncernens medarbejdere og samarbejde med koncernens forskellige afdelinger og selskaber om bæredygtig udvikling og innovation.

  • Aarsleff vil også gerne gennem centeret samarbejde med eksterne partnere.

Lige nu er Lars Dithmer centerets eneste ansatte, men i den nære fremtid vil Aarsleff ansætte nye medarbejdere, så teamet til at begynde med vil bestå af fire til syv medarbejdere.

Tilgangen med at starte med en mindre enhed, der skal udvikles, er den rette, mener Aarsleffs adm. direktør Jesper Kristian Jacobsen:

»Sådan har vi også igangsat andre initiativer inden for bl.a. digitalisering. Vi har god erfaring med at etablere en mindre central enhed, der vokser i takt med, at efterspørgslen vokser.«

Aarsleff vil gerne gå forrest og give sit bidrag til den grønne omstilling.

»Jeg synes, vi har en forpligtelse til at gøre noget, når vi er så store, som vi er. Vi kan være med til at inspirere mindre aktører i branchen. Men det er ikke noget, vi kan løfte alene. Hele branchen skal gå sammen om det,« siger Jesper Kristian Jacobsen, adm. direktør i Aarsleff.

Fossilfri byggepladser og en smartere byggeproces bliver ifølge Lars Dithmer blandt hovedpunkterne i fremtiden, og de er også blandt de områder, som Aarsleff arbejder med i forskellige projekter.

»Vi har igangsat forskellige projekter, hvor nogle af maskinerne på byggepladsen bruger biodiesel i stedet for traditionel diesel. Biodiesel er ikke lige så CO2-belastende, når det bliver produceret,« siger Lars Dithmer.

Det næste bliver ifølge bæredygtighedschefen at prøve at lave fossilfri byggepladser, hvor al maskinel på byggepladsen er eldrevent. Dog kan det kun lade sig gøre med maskiner op til vis størrelse, da batteriteknologien endnu ikke er udviklet til, at de helt store maskiner kan køre på en elmotor.

Aarsleff har i modsætning til flere andre virksomheder undladt at fastsætte bæredygtighedsmål.

»Vi kan se, at nogle virksomheder markedsfører sig med at ville reducere deres klimaaftryk med så og så mange procent. Det mener vi os ikke i stand til at kunne spå om,« siger Lars Dithmer.

I stedet tror Aarsleff mere på løbende at gøre processerne og produktionen grønnere.

»Så kan vi bagefter fortælle, hvor meget CO2-udledning vi har sparet ved det,« siger Lars Dithmer.

Hos Bygherreforeningen er direktør Henrik Bang lidt forundret over, at Aarsleff ikke har valgt at sætte mål for sin indsats:

»Det ligger meget i verdensmål-tilgangen, at man sætter sig nogle mål, som man senere følger op på. Jeg synes, at målsætninger er vigtige, fordi de gør indsatsen mere forpligtende.«

Han er dog overordnet set glad for Aarsleffs initiativ:

»Det er et positivt signal at sende til branchen, at man som den største spiller opruster inden for bæredygtighed. Tilgangen med at se på, hvordan man kan blive dygtigere til bæredygtighed og få det bredt ud i organisationen snarere end at lancere en stor marketingskampagne, er god.«

BRANCHENYT
Læs også