Erhverv

Uro om afgifterne og for få ladestandere hæmmer grønt bilsalg

Bilforhandlerne oplever, at potentielle købere af grønne biler er afholdende på baggrund af usikkerhed omkring afgifter og et hullet ladenetværk.

Autobranchen Danmarks direktør, Gitte Seeberg, mener, at der skal investeres i en udbygnig af ladenetværket. Foto: Gregers Tycho

En manglende politisk klarhed omkring afgifterne på elbiler og et begrænset netværk af ladestandere bremser salget af grønne biler.

Det er konklusionen, efter Autobranchen Danmark har spurgt 185 af deres medlemsvirksomheder, som tæller bilforhandlere over hele landet, om, hvad der er de vigtigste elementer for at kunne fortsætte den grønne omstilling på bilmarkedet.

72 pct. af de adspurgte forventer, at bilsalget i fjerde kvartal af 2020 vil falde i forhold til 2019, og flertallet tror ikke, det er realistisk, at der i 2030 kører 1 mio. grønne biler på de danske veje. De mener ifølge undersøgelsen, at 250-500.000 grønne biler er mere realistisk.

Afgifterne på elbiler fra 2021 og frem er stadig under politisk behandling, og den manglende klarhed omkring det er ifølge bilforhandlerne i undersøgelsen hæmmende for salget af grønne biler.

Over 70 pct. af bilforhandlerne i undersøgelsen svarer således, at de allerede nu kan mærke, at den tiltagende afgift-uro på Christiansborg har fået forbrugerne til at stoppe op.

»Ro på markedet er utrolig vigtig for både forbrugerne og autobranchen, især når det handler om el- og hybridbiler, som fortsat har små markedsandele. De senere år har især elbilerne været igennem en afgift-rutsjebane med rigtig meget stop and go-salg. Det er uholdbart på den lange bane,« forklarer Gitte Seeberg, der er adm. direktør i Autobranchen Danmark, i en pressemeddelelse.

Udover manglende klarhed om afgifterne, oplever bilforhandlerne også et begrænset ladenetværk som en af de store hæmsko for salget af grønne hybrid- og elbiler.

Næsten 85 pct. af bilforhandlerne i undersøgelsen peger på, at ladenetværket i deres lokalområde er for dårligt. Problemet er dog størst blandt de jyske forhandlere.

»En forudsætning for at købe en hybrid- og især en elbil er, at forbrugerne føler sig trygge ved det netværk af ladestandere, der er dels i lokalområdet og rundt i landet. Ladestandere står stadig tættest i og omkring de største byer, men resten af landet skal også med,« siger Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

BRANCHENYT
Læs også