Erhverv

Semler-direktør: Ingen »kioskbasker« af en elbil på vej

Verden kommer ikke til at se en eldreven familiebil til en overkommelig pris - i hvert fald ikke lige nu. Sådan lyder analysen fra Semler Mobility's adm. direktør. Selskabet forsøger dog alligevel med lanceringen af ID.3.

Den nye ID.3 er ifølge Ulrik Drejsig den største satsning siden den nye Golf. Foto: Semler/PR Ulrik Drejsig er adm. direktør for Semler Mobility og Scandinavian Motor Co. Han har ansvaret for Semler Gruppens import og salg af biler. Foto: Semler/PR

Elbilmarkedet har speederen i bund - bogstavelig talt. De store selskaber lancerer nye elbiler i hobetal, og udbuddet bliver større, mens politikerne på Christiansborg forhandler nye afgifter hjem i håbet om at fremme den grønne mobilitet yderligere.

En af de elbiler, der for nylig er lanceret, er Volkswagens helt store satsning, ID.3’en. Golf-størrelse udenpå, interiørplads som en Passat, lyder det fra Semler Mobility’s adm. direktør, Ulrik Drejsig. Som direktør står han for import og salg af de biler, som Semler repræsenterer, herunder Volkswagen, Audi, Skoda og Seat mfl.

Gennemsnitsprisen på tværs af varianterne, som ID.3 fås i, ligger på i alt 367.000 kr. - vel og mærke uden registreringsafgift, som først skal betales på elbiler, når prisen overstiger cirka 400.000 kr. Den billigste ID.3 koster 324.000 kr.

Til sammenligning koster danskernes foretrukne bil i 2019 crossoveren Nissan Qashqai i alt 286.500 inklusiv registreringafgift i gennemsnit på tværs af benzin-varianterne. Den billigste Qashqai koster 214.000 kr., inklusiv afgift.

Spørgsmålet er nu: Får vi inden for en overkommelig årrække en eldrevet familiebil, der kan konkurrere med priserne på en konventionel familiebil? Det spørgsmål har Finans stillet adm. direktør i Semler Mobility, Ulrik Drejsig.

»Det kan jeg sige helt klart nej til. Produktions-prisen er for dyr. Man skal op i Golf-størrelsen og opefter, for at det bliver en familiebil. Det er også denne størrelse, man skal op i, for at batteriet er stort nok til at køre cirka 400 km. på en opladning,« siger Ulrik Drejsig og fortsætter:

»Så nej, der kommer ikke en kioskbasker af en familiebil til Hr. og Fru Danmark for 200.000 kr. på el inden for den næste årrække.«

Ifølge Ulrik Drejsig, så er afgifterne helt afgørende for elbilens fremtid.

»Det er da klart, at en bil på 350.000 ikke kan tåle ret mange afgifter, før at den lige pludselig ikke bliver konkurrencedygtig, hvis man sammenligner med en Golf. Det er det, der er problemet. Man kan ikke pålægge den bil nogen afgifter, for hvis man gør det, så kommer man til at stoppe salget,« siger han.

Med ID.3 har Volkswagen alligevel forsøgt at demokratisere elbilen, oplyser Ulrik Drejsig. Med bilen medfølger fem års service og en ladeboks til carporten, og det gør ID.3 tiltrækkende for den brede befolkning, ifølge direktøren.

»Vi vil gerne have den brede kunde ind som har et kørselsbehov, som matcher det at have en elbil. Det segment, vi ønsker at tiltrække, er det brede Danmark, som også går op i bæredygtig mobilitet,« siger Ulrik Drejsig.

ID.3 er bygget på en helt ny platform specialiseret til produktion af elbiler. Prisen for platformen er da heller ikke til at tage fejl af. I alt har Volkswagen Group investeret 33 mia. euro, godt 245 mia. kr., i platformen og repræsenterer den største satsning fra Volkswagen siden Boblen og Golf’en, oplyser Ulrik Drejsig.

Planen er, at flere andre modeller ligeledes skal bygges på den nye platform på tværs af de mærker, Volkswagen koncernen råder over. De næste modeller i pipeline er VW ID.4, Audi Q4, Skoda Enyaq og Seat el-Born.

Læs også