Erhverv

Danske virksomheder ryster krisen af sig: Investeringslysten gør comeback

Efter et markant dyk i coronakrisens første fase er optimismen vendt tilbage hos de danske virksomheder. Langt flere er klar til offensive investeringer – i nogle tilfælde i muligheder, krisen har skabt.

»Folk bruger nok færre penge på at rejse på ferie, mens de måske bruger flere penge på at gøre noget ved deres badeværelser. Det er en fordel for vores branche,«  siger Kim Boyter, adm. direktør og medejer i Pressalit, der producerer toiletsæder og badeværelsesudstyr. Foto: Pressalit

Danske virksomheder har trods coronastormen fået solidt fodfæste og er nu langt mere varme på offensive tiltag, der skal sikre topformen på den anden side af krisen.

Nye tal fra erhvervsorganisationen DI viser en klar stigning i investeringshumøret, og en stribe virksomheder fortæller, at forårets granatchok har fortonet sig til fordel for en stærk tro på nye muligheder.

»Verden har vist, at tingene godt kan køre, selv om vi har en pandemi. Varerne kommer uden problemer over grænserne i Europa, og vi kan sende produkter til alle steder i verden. Og vi kan få tingene til at fungere digitalt med digitale møder osv.,« siger Kim Boyter, adm. direktør i Pressalit, der producerer toiletsæder og badeværelsesudstyr.

Pressalit har fastholdt sine investeringer i bl.a. produktionsfaciliteter, it og markedsføring gennem coronakrisen og satser p.t. ekstra hårdt på at opgradere sine digitale salgsværktøjer, efter at stort set alle fysiske messer er blevet aflyst.

»Generelt ser jeg lidt mere positivt på det end i maj, hvor vi også var noget ramt. Vi sælger toiletsæder og tilbehør, og det går jo godt i byggemarkederne,« siger Kim Boyter, der forventer en omsætning i år på niveau med de 380 mio. kr., der blev nået i 2019.

Dem, der skal trække samfundet hen over stepperne, er vores eksportvirksomheder.

Bjørn Bøje Jensen, erhvervsdirektør, Nordea

Industrikonglomeratet Schouw & Co., der ejer seks virksomheder, oplever også, at de par virksomheder, der havde det svært, er på vej tilbage, og at der i nogle tilfælde er opstået nye muligheder, som der er satset penge på.

»Verden er kommet i gang igen. Produktionen er stille og roligt startet op. Man forstår at håndtere tingene på en anden måde. Alle har set, at det med 100 pct. nedlukning ikke nytter noget. Forsyningskæderne og produktionen må køre, og så indretter man sig,« siger Jens Bjerg Sørensen, adm. direktør i Schouw & Co.

En undersøgelse blandt flere end 1.000 danske virksomheder fra DI viser, at lysten til at investere er blevet markant bedre.

Kun 14 pct. af virksomhederne forventede i juni at investere mere i 2020 end i 2019, men det tal er i en frisk måling fra september nu fordoblet. Samtidig er andelen af virksomheder, der forventer at investere mindre i år, faldet fra 48 til 28 pct.

»I foråret var virksomhederne i tæt tåge, og ingen vidste, hvor man landede. Verden er stadig usikker, og en række virksomheder har det stadig rigtig hårdt, men mange oplever, at de langsomt, men sikkert er på vej mod bedre tider,« siger Morten Granzau, underdirektør i DI.

Ved coronavirussens udbrud og i forbindelse med nedlukningen af Danmark i marts frygtede mange virksomheder et sammenbrud i forretningen. Men især en stærk indenlandsk efterspørgsel får æren for, at mange virksomheder har klaret sig overraskende godt gennem krisen.

Turismen og underholdningsbranchen er fortsat lagt ned, men både boligmarkedet, store dele af industrien, byggematerialebranchen og møbel- og køkkensalget har udviklet sig langt bedre end frygtet.

Malingkoncernen Hempel skruede også ned for investeringerne ved coronakrisens udbrud, men er nu tilbage i offensiven.

»Vi er stadig påvirkede af covid-19 og monitorerer hele tiden på effekterne og de afledte handlingsplaner. Vi er lige nu i en position, hvor vi fortsætter vores vækstinvesteringer,« oplyser finansdirektør Lars Jønstrup Dollerup i en e-mail.

Flere banker oplyser dog, at der er tale om en gryende optimisme i virksomhederne frem for en voldsomt stigende appetit på at satse store summer på nye projekter.

»Erhvervskunderne er stadig tilbageholdende i forhold til investeringslyst. Der er stadig mange, der er forsigtige og tænker sig godt og grundigt om i forhold til, hvad man tør lave af investeringer. Når det er sagt, synes jeg også, at vi har kunnet mærke, at der har været lidt mere gang i forespørgslerne,« siger Rune Møller, erhvervsdirektør i Jyske Bank.

Verden har vist, at tingene godt kan køre, selv om vi har en pandemi.

Kim Boyter, adm. direktør, Pressalit

Bjørn Bøje Jensen, erhvervsdirektør i Nordea, peger på, at det har stor betydning for dansk økonomi, at eksportvirksomhederne klarer sig godt. De seneste tal viser, at virksomhedernes overførsler til og fra udlandet også er ved at indhente dykket fra foråret.

»Dem, der skal trække samfundet hen over stepperne, er vores eksportvirksomheder, og vi kan se, at aktiviteten er kommet tilbage,« siger Bjørn Bøje Jensen.

Den fondsejede Stibo-koncern, der ejer software- og trykkeriselskaber, har oplevet modvind i den grafiske produktion, men til gengæld fuld damp på softwaresiden under coronakrisen.

Investeringerne er blevet øget en anelse, selv om der er udsigt til en lang periode med corona-usikkerhed.

»Det er faktisk dér, man skal turde at investere – når man har pengene, og tiderne er svære. Det er dér, man kan gøre gode køb. Så vores approach har været business as usual. Kommer der en mulighed for, at vi kan gøre noget offensivt, hugger vi til,« siger koncernchef Carsten Christensen.

BRANCHENYT
Læs også