Erhverv

Yousee hæver prisen og fjerner kanaler

TV-kæmpen Yousee sender i disse dage en prisforhøjelse og andre dårlige nyheder ud til de mere end en million kunder. Kanaler forsvinder, og det meste bliver dyrere.

Disney+ er en af de aktører, der kommer til at konkurrere direkte med Yousees tv-pakker - der nu bliver dyrere og har mindre Disney-indhold. Foto: Walt Disney Pictures

Det er sjældent, at man får et tilbud om en ringere vare, som til gengæld er blevet dyrere.

Men det er noget i den retning, der i disse dage bliver sendt ud til over en million danskere, nemlig alle tv-kunderne hos Yousee.

Ifølge B.T. fjerner Yousee en del kanaler, og man ændrer på de pakker kunderne kan vælge.

»Vi har set på vores tv-pakker og justeret indholdet. Samtidig kommer det til at betyde, at priserne stiger,« udtaler Yousee-direktør Jacob Mortensen til B.T.

Grundpakken fra Yousee stiger 10 kr. om måneden, mens mellem- og fuldpakken stiger med det dobbelte.

Også de såkaldte Bland-selv-pakker bliver dyrere.

Yousee-direktøren forklarer prisstigningerne med, at det er blevet dyrere for tv-selskabet at have kanalerne i pakkerne. Og den prisstigning bliver så sendt videre til kunderne, forklarer Jacob Mortensen til B.T.

Han peger på, at der ikke har været prisstigninger på tv-pakkerne det seneste år.

»Jeg har fuld respekt for, at folk ikke er vilde med prisstigninger. Det er derfor, vi har forsøgt at holde priserne nede med de her tiltag,« siger yousee-direktøren.

For kort tid siden meldte en flok helt nye konkurrenter sig på det danske underholdningsmarked. Disney+ vil entre det danske marked med en enorm underholdningsmaskine, TV2 Play er gået sammen med Coop om et andet overflødighedshorn af underholdning, og så er Yousee selv med i den offensiv med sit YouTV.

Eksperter mener, at de tre satsninger betyder, at Danmark siger farvel til en tid præget af tv-pakker og goddag til en æra domineret af streamingplatforme, for september 2020 vil dybest set få befolkningen til at zappe over på en ny teknologisk kanal.

Yousees prisforhøjelser og mindre pakker skal ses i det lys, siger Jacob Mortensen.

»Men vi er klar over, at der er færre husstande, som har en tv-pakke i dag, og det er derfor, vi for eksempel har lanceret YouTV med en anden fleksibilitet og et andet prispunkt,« siger han til B.T.

BRANCHENYT
Læs også