Circle K investerer trecifret millionbeløb i grøn infrastruktur

Hos Circle K har man ambitioner om at skubbe på den grønne omstilling, og ja, så er der selvfølgelig også en forretningsmulighed i det, lyder det fra kommunikationschefen.

Ladestanderne bliver med Circle K brand, og skal give 150 kWh. Foto: Circle K/PR

Hvad kommer først? Elbilerne eller ladestanderne? Hos Circle K mener man, at ladestandere og infrastruktur skal være på plads, før danskerne tager springet ud i en ny teknologi. Derfor lancerer de nu en helt ny elektrisk strategi, der skal understøtte ambitionen om flere elbiler i den danske vognpark.

»Vi tror på, at den bedste måde at udbrede en elbilkultur er, at der skal være tilgængelighed. Vi vil gerne være drivkraften i den grønne omstilling, og når man tænker Cicle K, så er det ikke kun brændstof i traditionel forstand, men det er også elladestandere til elbiler. Vi ønsker at støtte hele den udvikling,« siger Dennis Bylov Dalgaard, kommunikationschef hos Circle K.

Dennis Dalgaard oplyser, at Circle K fra december i år påbegynder opsætningen af 20 ladestandere á 300 kW med to ladestik á 150 kW, fuldstændig ligesom en traditionel tankpumpe. Ladestanderne, der i øvrigt er med eget brand, skal spredes ud over hele landet, og de første tre steder er allerede udvalgt.

Inspirationen og knowhow kommer fra Norge, hvor Circle K allerede har investeret massivt i infrastrukturen, og hvor elbilkulturen er væsentligt mere udbredt end i Danmark.

Udover ladestandere er det også ambitionen, at Circle K skal understøtte andre former for drivmidler til transportsektoren. Lige nu bliver der udviklet nye former for grønne drivmidler, herunder såkaldte VE-brændsler som Power-to-X, som er noget Circle K ifølge kommunikationschefen satser på skal findes på tankstationerne på længere sigt. Samlet set kommer kæden til at investere et trecifret millionbeløb i den grønne omstilling.

Selvom kommunikationschef Dennis Dalgaard understreger, at investeringen er for at fremme den grønne agenda, så anderkender han da også, at elektricitet er fremtidens måde at tjene penge på.

»Vi ved jo godt, at målsætningen er mindst en halv mio. elbiler i 2030. Men det er jo heller ikke sådan, at brændstofbiler forsvinder i morgen. Vi vil gerne kunne imødekomme alles behov, men selvfølgelig er vi en forretning og selvfølgelig giver det mening forretningsmæssigt. Det kan vi se fra Norge, hvor elbilen er meget mere udbredt,« fortæller han.

Ifølge Dennis Bylov Dalgaard skal man med de nye hurtigladestandere kunne lade bilen på 15-20 minutter.

De første tre Circle K tankstationer, hvor der bliver opsat ladestandere er i København, Aalborg og Slet ved Aarhus. Flere ladestandere bliver opsat i foråret, og planen er, at arbejdet med disse 20 ladestandere skal være færdigt i september 2022.

BRANCHENYT
Læs også