Erhverv

Svensk tøjgigant vil forvandle brugt tøj til nyt direkte i butikken

Modegiganten Hennes & Mauritz vil omdanne brugt tøj fra kunderne til nyt via en særlig maskine.

H&M vil lade kunder omdanne brugt tøj til nyt i kædens forretning i Stockholm. Foto: REUTERS/Colm Fulton

Det skal være slut med at smide brugt tøj, der ikke længere passer i størrelsen eller garderoben, direkte i skraldespanden eller i en genbrugscontainer.

Det har den svenske modegigant Hennes & Mauritz (H&M) besluttet, og derfor vil kædens afdeling i Stockholm fra mandag tilbyde butikkens kæder at få deres aflagte tøj forvandlet til nyt ved hjælp af en særlig maskine.

Det skriver CNN.

Ifølge mediet har tøjgiganten, der har butikker over hele kloden, derfor investeret i en såkaldt Looop-maskine, der på under fem timer kan forvandle brugt tøj til nyt. Det sker ved, at maskinen bl.a. nedbryder tøjets fibre og deler det ind i tråde, der efterfølgende kan bruges til at skabe nye beklædningsdele.

Ifølge Hennes & Mauritz kan kædens nye maskine, som altså foreløbigt vil komme handlende i Stockholm til gode, håndtere mere end en beklædningsgenstand ad gangen uden at bruge vand eller kemikalier.

Dog kan maskine i enkelte tilfælde have brug for »bæredygtigt fremskaffede« råvarer, hvilket dog ifølge H&M forsøges at være så lidt som muligt.

Hele processen er synlig for kunderne, som ifølge CNN på nuværende tidspunkt kan vælge enten at få lave en sweater, et babytæppe eller et tørklæde ud af det tøj, der afleveres.

Det sker mod til gebyr på mellem 11-16 dollar.

»Vi forsøger at udvide det tilgængelige sortiment, når vi lærer Looop-maskinen bedre at kende,« skriver H&M i en mail til CNN.

I 2013 lancerede H&M en global strategi til indsamling af beklædningsgenstand i samtlige af kædens butikker. Ligesom den ifølge CNN har sat sig som mål, at alt tøj, der sælges i kæden butikken, skal være fremstillet af genanvendte eller bæredygtige materialer inden 2030.

Et tal, der ifølge selskabet i øjeblikket ligger på omkring 57 pct.

BRANCHENYT
Læs også