Erhverv

Onlinesalg udløser pakkeboom i supermarkeder

Antallet af pakker fra nethandlen, som udleveres fra dagligvarebutikker og pakkebokse, vokser hastigt. Coop overvejer derfor fremtiden for den del af forretningen.

Flere pakkeautomater dukker op rundt om i landet - også i dagligvarebutikker. Arkivfoto: Andreas Haubjerg

Onlinesalget i detailhandlen er i vækst og har fået yderligere fart under coronakrisen. Det skaber travlhed i transportsektoren og med udlevering af pakker til forbrugere.

Dagligvarekæder indgår i den forretningsmodel, så der i supermarkeder, varehuse og discountbutikker er udlevering af varer købt online. Det sker enten ved bemandede skranker eller i pakkeautomater.

Dagligvarekoncernen Coop Danmark har udlevering af pakker i omkring halvdelen af de 1.080 butikker i dens kæder Superbrugsen, Dagli’brugsen, Kvickly, Irma og Fakta.

Ifølge informationsdirektør Jens Juul Nielsen er det isoleret set ikke en god forretning, men en service til kunderne og med til at skabe salg i butikkerne til kunder, som kommer der for at afhente pakker.

Danske detail- og netbutikker melder om hastig vækst i onlinesalget siden marts, da coronakrisen satte ind. Det løft udløser også optimisme om det kommende salg. I en aktuel analyse fra nethandelsorganisationen FDIH vurderer op mod en tredjedel af de danske netbutikker, at omsætningen vil vokse med mindst 25 pct. de kommende tre år, mens tæt ved halvdelen forudser en fremgang på mellem 5 og 24 pct.

Coop Danmark har netop lavet en analyse af de forskellige former for pakkeudlevering i eller ved butikkerne. Det sker som konsekvens af, at pakkemængden netop har udviklet sig markant de seneste år.

»Samlet udleverer vi årligt nu et tocifret million antal pakker. Det kan både plads- og medarbejdermæssigt være en udfordring. Derfor vil vi i koncernen gennemgå alle de aftaler, som vi har. Det kan ende med, at vi kommer til at skære i antallet af pakkeudbydere, som vi samarbejder med, « siger Jens Juul Nielsen.

Dagligvarekoncern
  • Coop Danmark driver kæderne Kvickly, Superbrugsen, Dagli’brugsen, Irma og Fakta med tilsammen 1.085 butikker.
  • 345 selvstændige brugsforeninger driver tilsammen 405 af Coops butikker.
  • Ud over dagligvarer har Coop en række andre aktiviteter, bl.a. inden for ejendomme samt butikskæden FDB Møbler.
  • Koncernen ejes af 1,8 mio. medlemmer

Antallet af pakkebokse, hvor forbrugerne selv kan afhente deres onlinevarer, vokser hastigt. Det bl.a. ved dagligvarebutikker - også hos Coops.

Den store aktør inden for pakkeudbringning - Postnord – har allerede rullet pakkeautomater ud rundt om i landet, mens andre aktører også er gået ind på det marked. Det eksempelvis i et samarbejde under navnet Nærboks samt bl.a. den svenske tech- og logistikvirksomhed Instabox.

Tal fra e-handelsorganisationen FDIH viser, at danskerne i 2019 købte varer for 146 mia. kr. online – en stigning på 13 pct. i forhold til året før.

Hos Bring Danmark, der ejes af det norske postvæsen, sagde salgsdirektør Per Buus tidligere på året, at aktiviteten med distribution af pakker fra onlinehandlen kun vil gå én vej – fremad.

»I spåkuglen kigger vi på en stigning i antallet af hjemmeleverancer også på den anden side af corona. Vi har desuden en tro på, at levering til pakkebokse vil vokse,« sagde Per Buus til Finans.

Gennem 2020 er onlinesalget samlet vokset hastigt inden for en række varegrupper – bl.a. mode, møbler og dagligvarer. Der er desuden udsigt til en ekstra øget pakkeaktivitet den kommende tid. Det gælder i årets julehandel, og så den store indkøbsdag, black friday, i november, hvor onlinesalget kun er vokset år for år under den begivenhed.

BRANCHENYT
Læs også