Erhverv

Forbrugere går online - men vil holde igen med abonnementskøb

En undersøgelse fra betalingsvirksomheden Adyen viser, at kun hver ottende danske forbruger agter at øge brugen af abonnementsordninger i online- og detailhandlen.

Danskerne svinger i stor stil betalingskortene i onlinehandlen. Arkivfoto: Jens Dresling

Danske forbrugere er mest tilbageholdende i Europa, når det gælder ønske om at binde sig til endnu flere køb via abonnementsordninger. Netop den forretningsmodel er ellers i vækst hos online- og detailhandlen.

En undersøgelse fra den internationale betalings- og teknologivirksomhed Adyen viser, at kun 13 pct. af danskerne forventer at benytte endnu flere abonnementsløsninger i fremtiden.

Nethandelsorganisationen FDIH har i en analyse peget på, at danske forbrugere i 2019 brugte ca. 30 mia. kr. på abonnementskøb online. Det svarer til 21 pct. af den samlede nethandel i fjor her i landet.

Gennem 2020 er der under coronakrisen kommet yderligere fart i det digitale salg og onlinehandlen.

Rapporten ”Adyen Retail Barometer 2020” fokuserer bl.a. på coronakrisens betydning for forbrugernes adfærd i 11 EU-lande, herunder Danmark. 25.157 europæiske forbrugere – ca. 2.000 danske - er blevet udspurgt.

Adyen
  • Børsnoterede Adyen blev grundlagt i Amsterdam i 2006.
  • Koncernen har over 20 kontorer med samlet 1.500 ansatte rundt om i verden.
  • Blandt kunderne er bl.a. Facebook, Spotify, H&M samt danske Bestseller og Joe & The Juice.

13 pct. af de adspurgte danskere svarer, at de forventer oftere at benytte ordninger med at abonnere på varer, produkter og tjenester i fremtiden. Det er faktisk den laveste andel blandt de deltagende lande.

For Norge lyder svaret på 18 pct. og Sverige 20 pct., mens gennemsnittet blandt de europæiske forbrugere ligger på 22 pct.

»Vores undersøgelse viser, at de danske forbrugeres sult på abonnementer er relativt lille, og at vi fremover vil være Europas mest tilbageholdende i forhold til at vælge produkter og services på abonnement,« udtaler Tobias Lindh, landechef for Norden og Baltikum i Adyen, i en meddelelse om analysen. Han fortsætter:

»Det kan skyldes, at de danske forbrugerne godt ved, at et abonnement er fleksibelt, men at det ikke altid er billigt på den lange bane, og at de samtidig ønsker at holde ekstra styr på økonomien i en vanskelig tid.«

Tobias Lindh peger på, at der fortsat vil være vækst i onlinesalget – også eksempelvis inden for dagligvarer, hvor flere aktører melder om stor fremgang i coronakrisen. Især vurderer Adyen-chefen, at indkøbstjenester, hvor der kan spares tid på indkøb, uden at forbrugere har forpligtet sig til at abonnere på bestemte varer på bestemte tidspunkter, vil vokse.

BRANCHENYT
Læs også