Erhverv

Forbrugere går online - men vil holde igen med abonnementskøb

En undersøgelse fra betalingsvirksomheden Adyen viser, at kun hver ottende danske forbruger agter at øge brugen af abonnementsordninger i online- og detailhandlen.

Artiklens øverste billede
Danskerne svinger i stor stil betalingskortene i onlinehandlen.

Danske forbrugere er mest tilbageholdende i Europa, når det gælder ønske om at binde sig til endnu flere køb via abonnementsordninger. Netop den forretningsmodel er ellers i vækst hos online- og detailhandlen.

En undersøgelse fra den internationale betalings- og teknologivirksomhed Adyen viser, at kun 13 pct. af danskerne forventer at benytte endnu flere abonnementsløsninger i fremtiden.

Nethandelsorganisationen FDIH har i en analyse peget på, at danske forbrugere i 2019 brugte ca. 30 mia. kr. på abonnementskøb online. Det svarer til 21 pct. af den samlede nethandel i fjor her i landet.

Gennem 2020 er der under coronakrisen kommet yderligere fart i det digitale salg og onlinehandlen.

Rapporten ”Adyen Retail Barometer 2020” fokuserer bl.a. på coronakrisens betydning for forbrugernes adfærd i 11 EU-lande, herunder Danmark. 25.157 europæiske forbrugere – ca. 2.000 danske - er blevet udspurgt.

13 pct. af de adspurgte danskere svarer, at de forventer oftere at benytte ordninger med at abonnere på varer, produkter og tjenester i fremtiden. Det er faktisk den laveste andel blandt de deltagende lande.

For Norge lyder svaret på 18 pct. og Sverige 20 pct., mens gennemsnittet blandt de europæiske forbrugere ligger på 22 pct.

»Vores undersøgelse viser, at de danske forbrugeres sult på abonnementer er relativt lille, og at vi fremover vil være Europas mest tilbageholdende i forhold til at vælge produkter og services på abonnement,« udtaler Tobias Lindh, landechef for Norden og Baltikum i Adyen, i en meddelelse om analysen. Han fortsætter:

»Det kan skyldes, at de danske forbrugerne godt ved, at et abonnement er fleksibelt, men at det ikke altid er billigt på den lange bane, og at de samtidig ønsker at holde ekstra styr på økonomien i en vanskelig tid.«

Tobias Lindh peger på, at der fortsat vil være vækst i onlinesalget – også eksempelvis inden for dagligvarer, hvor flere aktører melder om stor fremgang i coronakrisen. Især vurderer Adyen-chefen, at indkøbstjenester, hvor der kan spares tid på indkøb, uden at forbrugere har forpligtet sig til at abonnere på bestemte varer på bestemte tidspunkter, vil vokse.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.