Erhverv

Ny undersøgelse: Ringe bilsalg i efterårsferien er politikernes skyld

Trods gode betingelser for et godt salg, så har bilforhandlerne oplevet større og mindre nedgang i antallet af købsordrer i efterårsferien.

Bilsalget er ifølge Autobranchen Danmark gået i stå i efterårsferien. En uge hvor der normalt ellers bliver solgt mange biler. Arkivfoto: Peter Hove Olesen

En dugfrisk undersøgelse foretaget af interesseorganisationen Autobranchen Danmark blandt dens medlemmer viser, at bilsalget i efterårsferien er gået i stå.

90 pct. af de adspurgte bilforhandlere giver primært politikerne skylden for de tvivlsomme salgstal. Det skyldes, at forhandlinger om det kommende afgiftsstruktur lige nu pågår i politisk regi, og det betyder en generel usikkerhed for forbrugerne. Sådan lyder det fra adm. direktør i Autobranchen Danmark, Gitte Seeberg.

»Vi ser et tilsvarende billede hver gang, at politikerne debatterer bilafgifter. Hver gang går bilsalget i stå, og hver gang har det konsekvenser for forhandlerne. Denne gang bøvler bilforhandlerne ovenikøbet med en Corona-krise. Forhandlingerne har snart varet en måned. Det er urimeligt over for en branche, der pt. er sat skakmat. Vi har brug for en hurtig aftale«, siger hun.

Ifølge undersøgelsen oplevede 79 pct. af nyvognsforhandlerne, at der blev underskrevet færre købsaftaler end i efterårsferien sidste år.

41 pct. af respondenterne oplevede en nedgang i købsaftaler på 25-50 pct, mens 39 pct. af nyvognsforhandlerne har indgået over 50 pct. færre købsaftaler på nye biler i efterårsferien. Det ærgrer Autobranchen Danmarks adm. direktør, der samtidig peger på, at betingelserne for et godt salg ellers var til stede.

»Efterårsferien er traditionelt god at sælge biler i, fordi mange har fri og tid til at kigge på bil. I år må hovedparten af danskerne endda blive i landet og en stor del har netop fået udbetalt feriepenge, som kunne bruges til en ny bil. Desværre ser vi et helt andet billede, og pilen peger entydigt på, at det skyldes de meget langsomme politiske forhandlinger om bilafgifter«, siger Gitte Seeberg.

De politiske forhandlinger om en ny afgiftsstruktur for transportsektoren har i skrivende stund været i gang i godt og vel en måned. Fra nytår stiger især afgifterne på elbiler, hvor en afgift på 65 pct. af elbilens værdi indføres mod de nuværende 0 pct. på de fleste elbiler.

Det kan naturligvis ændre sig, hvis politikerne på Christiansborg når til enighed om en aftale inden da.

Læs også
Top job