Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Carlsberg opjusterer forventningerne efter meget stærkt kvartal

Omsætningen i 3. kvartal landede på 17,3 mia. kr., hvilket var klart bedre end gennemsnittet af analytikere havde regnet med.

Corona rammer verden
Carlsberg har klaret sig overraskende godt indtil nu i 2020. Foto: Stephen Hird

Carlsberg kom langt bedre ud af tredje kvartal end både analytikere og investorer havde forventet. Det får bryggeriet til at opjustere sine forventninger endnu en gang.

Omsætningen i tredje kvartal landede på 17,3 mia. kr., hvilket var et fald på 6,8 pct. i forhold til samme periode, men klart bedre end både frygtet og forventet.

Carlsberg ændrer derfor sine forventninger til driftsoverskuddet til "et fald på en midt-encifret procent" fra tidligere "højt encifret fald".

I den oprindelige guidance fra august lød forudsigelsen på et fald på mellem 10 og 15 pct.

Selvom den fortsatte coronaepedemi bekymrer, er Carlsbergs adm. direktør, Cees ’t Hart, tilfreds.

»Vi er tilfreds med vores resultater i 3. kvartal - ikke mindst, at vi har kunnet levere en vækst på 2 pct. Vores opjustering er et resultat af solid drift og vores evne til at tilpasse vores virksomhed og omkostninger til markedssituationen,« fastslår Cees ’t Hart.

Besparelser og frem for alt øget salg i Kina og Rusland er hovedårsagen til opjusteringen. Carlsberg sætter ikke tal på opjusteringen og i det hele taget er kvartalsmeddelelsen nærmest renset for tal som vanlig i denne "trading update".

Det er alkoholfri øl, der står for den største vækst. Den er på intet mindre end 29 pct.

Pandemien vil komme til at fylde meget fremadrettet både for bryggeriet og på mange af dets markeder.

»Vores første prioritet er at sikre vore medarbejdere og kunder mod pandemien. Derfor er vi i gang med at tilpasse vores virksomhed til de nye realiteter på markedet,« fastslår Cees’t Hart.

Region for region så leverede Carlsberg i kvartalet en tilbagegang på 0,8 pct. i Vesteuropa målt i volumen. I Asien var tilbagegangen på 0,4 pct., mens Østeuropa leverede en fremgang på 12,6 pct.

Det er klart bedre end mange af bryggeriets konkurrenter, der har været langt hårdere ramt af coronakrisen.

Carlsberg har en forholdsvis større del af sin omsætning i supermarkeder og i andre dele af detailhandlen end eksempelvis Heineken og Budweiser.

De to konkurrentter henter derfor traditionelt en større del af omsætningen og indtjeningen fra salg af øl i barer og restauranter end Carlsberg. Og her har de mange nedlukninger af nattelivet ramt hårdt.  

»På baggrund af den stærke udvikling i 3. kvartal og den fortsatte positive volumenudvikling i Rusland og Kina i begyndelsen af 4. kvartal, samt en solid gennemførelse af besparelser og på trods af den nuværende usikkerhed i Vesteuropa, opjusterer vi vores forventninger til indtjeningen i 2020,« skriver Carlsberg i sin handelsopdatering.

Opdateringen med den pæne opjustering blev offentliggjort efter fondsbørsen var lukket. Men meget tyder på, at Carlsberg-aktien skal stige, når børsen åbner onsdag.

Flere af de store finanshuse har opjusteret deres kursmål på baggrund af resultaterne i 3. kvartal.

BRANCHENYT
Læs også