Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Detailbutikker skal få forbrugerne til at bruge mundbind

Fra torsdag skal danskerne også bruge mundbind i alle landets butikker. Kæder, shoppingcentre og forretninger skal sikre, at kunder overholder reglerne.

Corona rammer verden
Fra torsdag skal der også bruges mundbind i alle danske detailbutikker. Foto: Marius Renner

De danske detailbutikker ruster sig til, at danskerne de kommende dage skal vænne sig til at bruge mundbind for at kunne købe ind. Baseret på erfaringer fra udlandet forventer butikskæder, at det vil forløbe glat og uden for store udfordringer.

Som led i kampen mod covid-19 og den nye smittebølge har regering og myndigheder besluttet, at der fra i morgen skal bruges mundbind hos alle over 12 år i lokaler med offentlig adgang. Det omfatter dermed hele detailhandlen og følger efter, at lignende krav er indført tidligere i den offentlige transport samt over for serveringssteder – restaurationer, cafeer og lignende.

Detailhandlen har hele onsdagen ventet på en præcis bekendtgørelse fra ministerierne om, hvordan reglerne er og skal håndhæves. Den kom først onsdag aften.

»Vi forventer ikke, at vores medarbejdere skal lege politibetjente i relation til mundbind over for kunderne. Vi forventer, at det vil komme til at foregå helt fredsommeligt, og at en del danskere allerede har vænnet sig til brugen,« siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen, Coop Danmark med ca. 1.100 dagligvarebutikker.

Coop Danmark
  • Driver kæderne Kvickly, Superbrugsen, Dagli’brugsen, Irma og Fakta med tilsammen 1.085 butikker.
  • 345 selvstændige brugsforeninger driver tilsammen 405 af Coops butikker.
  • Ud over dagligvarer har Coop en række andre aktiviteter, bl.a. inden for ejendomme samt butikskæden FDB Møbler.
  • Koncernen ejes af 1,8 mio. medlemmer.

Kravet om mundbind i detailhandlen flugter linjen i de regler, som gælder for serveringssteder. Det betyder, at både kunder og ansatte som udgangspunkt skal bære mundbind, og at kravet er tydeligt markeret ved indgangen. Der er undtagelser for personer, der af forskellige helbredsmæssige årsager ikke er i stand til at bruge mundbind.

»Butikkerne har som udgangspunkt opgaven med at tilrettevise kunder, der ikke bærer mundbind. I storcentre vil vagter tage sig af opgaven, men ude i de mindre butikker er opgaven hos medarbejderne. Vi kender endnu ikke de præcise regler for udmøntningen, og hvordan mulige kunder, som ikke bærer mundbind, skal afvises. Butikken skal jo sige det til kunden og må derefter formentlig kontakte politiet, hvis der er behov for det,« sagde adm. direktør Jens Birkeholm, Dansk Detail, der organiserer mode- og møbelbutikker, før bekendtgørelsen var udsendt.

Netop opgaven med at håndtere kravet, og dermed afvise kunder som ikke anvender mundbind, ventes med en vis spænding hos bl.a. discountkæden Rema 1000 Danmark. Kommunikationsdirektør Jonas Schrøder siger:

»Vi har ikke interesse i at skulle opdrage på vores kunder, men vil naturligvis høfligt minde dem om kravet samt tydeligt markere det i butikken. Vi forventer, at det vil foregå helt fredeligt fra torsdag.«

Samme melding lyder fra Salling Group med dagligvarekæderne Netto, Føtex og Bilka samt bl.a. Salling-stormagasiner og legetøjskæden BR.

»Alle har en fælles interesse i kampen mod covid-19, og nu kommer mundbind, som vi forventer bliver taget i brug uden udfordringer og på en god måde, hvor vi alle tager hensyn til hinanden. Vi er klar til at hjælpe vores kunder og gæster med det,« siger kommunikationschef Kasper Reggelsen.

Jysk
  • Detailkoncernen Jysk har eksisteret siden 1979, da den nu afdøde dynekøbmand Lars Larsen åbnede den første butik.
  • Driver godt 2.900 butikker i 51 lande.
  • Koncernen var indtil september 2019 delt i to selvstændige selskaber, som nu er slået sammen: Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal og Jysk Nordic, som ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa.
  • 200 af Jysk-butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise. Det er lige fra Island, de baltiske lande og Canada til bl.a. Thailand, Kuwait og Vietnam.
  • Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, der har stifterens søn, Jacob Brunsborg, som bestyrelsesformand.

I den danske detailkoncern Jysk med 2.900 butikker i 51 lande har mundbind længe været dagligdagen. For eksempel i Tyskland som er kædens suverænt største marked.

»Mundbind er et krav i mange europæiske lande. Der er nogle dages tilvænning, og derefter fungerer det. Kravet har ikke skræmt kunderne væk fra Jysk,« siger kommunikationsdirektør Rune Jungberg Pedersen.

BRANCHENYT
Læs også