Serier

USA-valg: Modeindustrien frygter øget usikkerhed i coronakrisen

Den danske tøjbranche håber, at valget i USA hurtigt afklares. Både i relation til den globale handelspolitik, men også ift. usikkerheden på de finansielle markeder.

Corona rammer verden
Dansk modebranche har eksport til markeder rundt om på hele kloden. Foto: Stine Bidstrup.

Det amerikanske præsidentvalg skal hurtigt sikre ro om den globale handelspolitik - og må ikke udløse øget usikkerhed netop nu, hvor coronakrisen raser.

Sådan lyder ønsket hos den danske modeindustri dagen efter, at de amerikanske vælgere har stemt, og hvor der fortsat er usikkerhed om, hvorvidt Donald Trump fortsætter som præsident eller erstattes af Joe Biden.

Tøjbranchen her i landet har en meget stor eksportandel. Selvom USA fortsat er et lille marked for afsætningen af dansk mode, har netop udviklingen der stor betydning for eksporten.

»Vi er meget afhængige af den frie verdenshandel. Det både gennem aftaler mellem EU og andre lande - men også på det globale plan. Vi er en branche med produktion ude i verden og masser af eksport. Derfor havde vi håbet på, at vi de seneste år kunne sikre nye handelsaftaler med USA - men de strandede,« siger Thomas Klausen, Dansk Mode & Textil.

Eksportlande

De største eksportmarkeder for dansk beklædningsbranche i 2019 – mio. kr. / ændring i pct. fra 2018 til 2019:

  • 1. Tyskland: 8.988 / -6,7
  • 2. Sverige: 3.545 / - 4,5
  • 3. Holland: 2.741 / -12,3
  • 4. Norge: 2.470 / -1,6
  • 5. Storbritannien: 1.850 / 2,4

Kilde: Dansk Mode & Textil

Han peger på, at forventningen vil være, at med Joe Biden som ny præsident kan de forhandlinger måske genoptages. Thomas Klausen siger:

»Vi skal og vil selvfølgelig altid arbejde ud fra den præsident, som amerikanerne vælger.«

Jens Poulsen, som er adm. direktør og hovedaktionær for DK Company, der er Danmarks næststørste modekoncern med 22 tøjmærker, håber også, at der hurtigt vil falde ro på i USA om præsidentvalget - og dermed også måske mere ro på de finansielle markeder i Europa.

Netop nu er der i forvejen masser af uro i detailmarkedet rundt om i Europa i kraft af den nye smittebølge i pandemien, som får lande til atter at tvangslukke butikker i kampen mod covid-19.

»Vi har slet ikke brug for øget usikkerhed, der påvirker aktiemarkedet og dermed også i sidste ende forbruget. Tingene er brogede nok i forvejen,« mener Jens Poulsen.

Koncernen
  • DK Company A/S er en modekoncern med hovedsæde i Ikast.
  • Rummer en lang række modemærker – bl.a. Matinique, Cream, ICHI, b.young, Fransa, Blend, Gestuz, InWear og Solid.
  • Tøjet produceres især i Kina, Indien og Bangladesh.
  • Har ca. 2.200 ansatte.
  • Koncernen blev stiftet i 2001 af Jens Poulsen.
  • Ejes af selskabet DKC Holding 2011 A/S med koncernchef Jens Poulsen som hovedaktionær. Blandt de øvrige ejere er Jens Obel, der er ansvarlig for aktiviteterne i Ikast og København, Kasper Philipsen med ansvaret for aktiviteterne i Vejle samt finansdirektør Søren Lauritsen.

DK Company er ikke direkte påvirket af det amerikanske marked rent afsætningen, men har bl.a. en større forretning i Canada.

»USA er en stor spiller, som har betydning for os alle - og rent handelspolitisk. Trump har de seneste år taget en kamp med Kina på netop handelsområdet. En kamp, som måske er nødvendig, mens hans evner retorisk gør, at det bliver meget broget. Som virksomhed kunne vi måske få lidt mere ro på mange ting med Joe Biden som præsident. Men uanset, hvordan det ender med valget i USA, er det vigtigt for dansk erhvervsliv og eksport, at tingene ikke eskalerer og skaber usikkerhed netop nu i en pandemi,« mener Jens Poulsen.

BRANCHENYT
Læs også