Erhverv

Modekoncern med ny fart i salget går imod en digital trend

DK Company med 22 tøjmærker melder aktuelt om bedre tider i afsætningen end frygtet, da coronakrisen satte ind. Koncernen er dog fortsat usikker på, hvordan året vil ende.

Tøjkoncernen DK Company - der rummer 22 modemærker - holder trods coronakrisen fast i messer og fysiske salgspræsentationer. Foto: DK Company.

Mens store dele af modebranchen satser på mere digitalt salg i coronakrisen, går én af landets store tøjselskaber en anden vej. Den skruer op for det personlige kundemøde – også i en tid, da pandemien fortsat præger udviklingen.

DK Company er Danmarks næststørste koncern i tøjbranchen - efter giganten Bestseller - og med salg i en lang række lande. I den forløbne uge var selskabet og dets 22 tøjmærker med som udstiller på den københavnske modeuge.

Netop i disse dage har DK Company, som i fjor omsatte for 3,4 mia. kr., desuden egen salgsmesse i Vejle for engroskunder i Jylland og på Fyn.

Selskabet
  • DK Company A/S er en modekoncern med hovedsæde i Ikast.
  • Rummer en lang række modemærker – bl.a. Matinique, Cream, ICHI, b.young, Fransa, Blend, Gestuz, InWear og Solid.
  • Tøjet produceres især i Kina, Indien og Bangladesh.
  • Har ca. 2.200 ansatte.
  • Koncernen blev stiftet i 2001 af Jens Poulsen.
  • Ejes af selskabet DKC Holding 2011 A/S med koncernchef Jens Poulsen som hovedaktionær. Blandt de øvrige ejere er Jens Obel, der er ansvarlig for aktiviteterne i Ikast og København, Kasper Philipsen med ansvaret for aktiviteterne i Vejle samt finansdirektør Søren Lauritsen.

Det sker, mens store dele af modebranchen ellers som konsekvens af coronakrisen, har valgt at fokusere på flere digitale løsninger. Det både i salget og med præsentationer af nye kollektioner.

»Vi er fortsat midt i en tid med store udfordringer, hvor coronavirus præger tingene. Det arbejder vi efter. Men vi tror på, at det personlige møde er afgørende. Derfor gennemfører vi egen salgsmesse under kontrollerede former og efter planlagte aftaler. Det er vores produktudvikling i en svær tid,« siger koncernchef og hovedaktionær Jens Poulsen, DK Company.

Han understreger, at koncernen også arbejder med digitalisering. Men eksempelvis præsentation af nye kollektioner med tøj til foråret 2021, som mærkerne har på stativerne i Vejle, tager sig ifølge ham bedst ud i fysisk form.

»Vi skal være digitale, hvor det giver mening. Vi kan bare ikke erstatte alt med det. I denne tid er vi inde i kampen på markederne, netop fordi vi har sælgere der. I usikre tider er det vigtigt at indgå partnerskaber med kunder,« mener Jens Poulsen.

Fra store dele af tøjbranchen lyder meldingen, at de seneste par måneder har budt på pænt salg. Det efter at foråret var hårdt med styrtdyk i afsætningen, da krisen ramte, og mange detailbutikker på salgsmarkederne holdt lukket.

Jens Poulsen og DK Company er med på holdet, som i modesektoren melder om fremgang i salget de seneste par måneder – især på de skandinaviske markeder og i Tyskland.

Han vil endnu ikke præcisere, hvad det kommer til at betyde for den samlede udvikling i 2020.

Jens Poulsen understreger, at forårsmånederne gav et stort milliontab i omsætningen, som ikke lige kan hentes ind.

»Vi kan godt nå et hæderligt årsresultat i forhold til, hvad vi forudså i foråret, da tingene så allersværest ud. De er fortsat brogede, og en aktuel, ny opblussen af Covid- 19 i lande som bl.a. Belgien, Canada, Italien og Spanien gør stort indtryk, da de også er blandt vores markeder. Det er dog godt, at salget ser fornuftigt ud i Tyskland og Skandinavien. Så vi krydser fingre for en positiv udvikling i pandemien,« mener Jens Poulsen.

Erhvervsorganisationen Dansk Mode & Textil forudså i foråret efter en analyse hos medlemsvirksomhederne i tøjbranchen, at omsætningen samlet ville gå 30 pct. tilbage i år. Det er nu ændret til et dyk på 10-15 pct. i hele 2020.

»Det betyder, at den danske modebranche mister mellem 4,5 og 7 mia. kr. i omsætning, så det er fortsat meget alvorligt. Selvom der har været tegn på bedring siden maj,« udtalte Thomas Klausen, adm. direktør i Dansk Mode & Textil, i den forløbne uge om analysen.

BRANCHENYT
Læs også