Serier

Topchef i Alm. Brand: Covid-19 og konkurrence påvirker kundefastholdelse

Corona rammer verden
Rasmus Werner Nielsen, topchef i Alm Brand, fortæller at coronakrisen har været medvirkende til et frafald i kunder. Foto: Stine Bidstrup.

På trods af vækst i forsikringsforretningen for privatkunder, der udgør den største del af Alm. Brand-koncernens største forretningsben, er væksten lavere end koncernen selv havde ventet.

Årsagen skal findes i lavere salg og en faldende kundefastholdelse, som er blevet ramt af både covid-19 og konkurrence, fortæller Alm. Brand-koncernens administrerende direktør, Rasmus Werner Nielsen, til Ritzau Finans.

- Vi mener, at både covid-19 og hårdere konkurrence har en effekt på den faldende kundefastholdelse. Der er flere om buddet og konkurrence på priser. Vi har sagt, at vi ikke vil gå på kompromis med lønsomheden og det gør selvfølgelig noget, siger han.

- Vi kigger hele tiden på kombinationen af priser, produkter, portefølje og risiko, så vi forsøger hele tiden at finde de priser, der er rigtige i forhold til den risiko, vi ser ind i. Men forsikring er jo et prisspil, og der kan man vokse, hvis man vil og giver store rabatter. Det kan være fint til en start, men på den lange bane lønner det sig ikke.

Også covid-19 skaber en udfordring, fortæller han.

- Så tror jeg helt generelt, at det med at holde virtuelle møder kan forstyrre nogle kunder, som er travlt beskæftiget med at få en hverdag til at hænge sammen, og det medfører bare en udfordring.

Bruttopræmieindtægterne i privatforretningen er i tredje kvartal vokset med 1,1 pct. til 692 mio. kr. i forhold til samme kvartal sidste år, mens der i erhvervsforretningen har været en vækst på 1,3 pct. til 682 mio. kr.

Samlet set har Alm. Brand i kvartalet set en mindre positiv effekt fra covid-19 på 40 mio. kr. som følge af færre skadesanmeldelser.

- Men vi ser også en udfordring på salget. Eksempelvis har visse erhvervsvirksomheder haft rigeligt at gøre med at holde den daglige drift kørende og mindre tid til at diskutere deres forsikringer. Det er det, vi kigger ind i og også derfor håber vi på en normalisering af coronasituationen, siger Rasmus Werner Nielsen.

- Jeg tror, at vi ser ind i en fortsættelse af det, vi har nu, selv om vi har erfaret, at fremtiden kan være meget svær at spå om. Vi har måske en ny hverdag og i den nye hverdag skal vi nok alle sammen finde en ny måde at agere på.

Alm. Brand-aktien falder onsdag formiddag 0,8 pct. til 73,20 kr.

BRANCHENYT
Læs også