Serier

Dansk modeselskab afværgede underskud trods krise

En stor del af modebrandet Second Females omæstning kommer fra eksport. Alligevel klarede virksomheden sig gennem første halvår af coronakrisen.

Corona rammer verden
Foto: Casper Dalhoff

Det danske modebrand Second Female, som afsætter dametøj i hele Europa, har formået at skabe overskud under coronakrisen til trods for, at store dele af virksomhedens omsætning kommer fra eksport.

Det viser virksomhedens seneste regnskab for 2019/2020.

Ifølge regnskabet leverede Second Female i perioden et overskud på 9 mio. kr. efter skat mod 14,5 mio. kr. året forinden.

Overskuddet er set i lyset af coronakrisen og flere lukkede markeder tilfredsstillende, skriver virksomhedens ledelse.

»Udbruddet og spredningen af covid-19 primo 2020 har haft indvirkning på vores salg, bruttofortjeneste og ebitda. Vores resultatdannelse er blevet lavere end budgetteret, og vi har ligeledes tilpasset vores organisation til et lidt lavere aktivitetsniveau. Men indvirkningen forventes ikke at få væsentlig indvirkning på selskabetsfinansielle stilling og udvikling, idet selskabets salg forventes at fortsætte,« lyder det i regnskabet.

Second Female er ejet af Preben Laust Jørgensen og Steen Hotlermann.

Modeselskabet oplyser ikke præcise tal for sin omsætning, men selskabets bruttofortjeneste lød i 2019/2020 på 24,6 mio. kr. mod 28,5 mio. kr. året inden.

Ifølge DR er 80 pct. af Second Females omsætning eksport - særligt til Nordeuropa.

Selskabets direktør, Lars Andressen, har tidligere oplyst, at Second Females vinterkollektion som følge af krisen resulterer i en halvering af den omsætning, som virksomheden under normale omstændigheder er i stand til at skabe på kollektionen.

Det har betydet, at Second Female har fyret 25 pct. af sine ansatte.

Ifølge regnskabet havde Second Female i 2019/2020 33 ansatte.

BRANCHENYT
Læs også