Erhverv

Gassen går af den grønne ballon i kølediskene

Efter flere år med tårnhøje vækstrater er salget af plantefars styrtdykket under coronakrisen. For første gang i mange år har danskerne i stedet øget forbruget af rigtigt kød.

Efter flere år med høj vækst har salget af plantefars taget et stort dyk under coronakrisen. Det rammer producenter som Naturli' Foods. Her vurderer adm. direktør Henrik Lund, at forbrugerne under krisen mistede lysten til at prøve noget nyt.
Foto: Morten Lau-Nielsen

Efter flere år med vilde vækstrater er salget af plantefars styrtdykket under coronakrisen. I Salling Group er salget af det grønne kødalternativ halveret, og i Coop er salget faldet med en tredjedel.

»Salget af plantefars steg stejlt i nogle år og tegnede sig på et tidspunkt for 5 pct. af salget i kategorien hakket kød. Nu er andelen faldet til 2,5 pct. Samtidig er salget af kød steget ganske markant,« fortæller Søren Bo Christensen, kategoridirektør i Salling Group.

Det store dyk i salget af plantefars var synligt allerede på dag 1 af coronakrisen.

»Den dag statsministeren sagde, at vi ikke skulle hamstre, blev køledisken i Bilka alligevel tømt for kød. Det eneste, der var tilbage i køledisken, var et mindre bjerg af plantefars,« fortæller Søren Bo Christensen.

I den usædvanlige situation mistede en stor del af forbrugerne tilsyneladende lysten til at prøve noget nyt, og tankerne om klimaforandringer rykkede ned på dagsordenen.

Henrik Lund, adm. direktør, Naturli’ Foods

Mens salget af plantefars er styrtdykket, har der i 2020 for første gang i mange år været vækst i salget af rigtigt kød i dansk detailhandel.

»Opgjort i kroner er det totale salg af fersk kød i dansk detailhandel øget 11 pct. I mængder er der tale om en vækst på 2-3 pct., og det kommer efter en lang periode med årlige fald på 3-4 pct.,« oplyser Søren Bo Christensen. En del af væksten i detailhandlens salg af kød skyldes, at restauranterne har været lukket i en periode, men det kan ikke forklare det hele, vurderer Søren Bo Christensen.

I Coop er salget af plantefars i 2020 faldet en tredjedel. Til gengæld er salget af en række frosne vegetarprodukter vokset. Også Coop har haft stigende salg af kød under coronakrisen.

»Faktisk steg salget af alle basisvarer under krisen, fordi danskerne har lavet meget mere mad hjemme. Faldet i salget af plantefars kan være påvirket af, at kæderne ikke længere skubber helt så meget på. Når man introducerer nye varer, accepterer man i et vist tidsrum at tage ekstra risiko og eventuelt tab, men på et tidspunkt bliver det hverdag, og produkterne må klare sig selv. Det er nok den fase, plantefarsen er nået til,« vurderer Lars Aarup, analysechef hos Coop.

Hos Naturli’ Foods, som er storproducent af plantefars, bekræfter adm. direktør Henrik Lund, at coronakrisen har resulteret i et tilbageslag for salget af plantefars.

»I den usædvanlige situation mistede en stor del af forbrugerne tilsyneladende lysten til at prøve noget nyt, og tankerne om klimaforandringer rykkede ned på dagsordenen. I stedet søgte man det trygge og velkendte og selvforkælelsen. Man ville forsøge at hygge sig midt i krisen og ville i hvert fald ikke risikere at dø af sult,« vurderer Henrik Lund.

Naturli’ Foods salg af plantefars faldt 12 pct. i Danmark i 2020. Til gengæld har virksomheden øget salget af en serie af plantebaserede produkter på frost. På eksportmarkederne oplever Naturli’ Foods stadig vækst i salget af plantefars.

Slagterikoncernen Danish Crown offentliggjorde i 2019 planer om at lancere en plantebaseret burger.

»Vi har sat det projekt på hold, men det er ikke opgivet. Vi har nogle klare ideer om, hvad det er, vi gerne vil lave, men i efteråret 2019 blev der introduceret rigtig mange produkter i vegetar/veganer-segmentet. Derfor valgte vi at trække i håndbremsen og se tiden an,« fortæller Preben Sunke, viceadm. direktør hos Danish Crown.

BRANCHENYT
Læs også