Erhverv

Søren Skou ser optimistisk på fremtiden: »Vi fortsætter vores stime med positiv udvikling«

Trods den globale coronakrise har Mærsk-koncernen hevet et større driftsoverskud hjem, og Mærsk tror på en normalisering i 2021.

Søren Skou, adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk, ses her på et pressemøde i forbindelse med kvartalsregnskabet for 3. kvartal i 2019. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Der er lys for enden af det mørke, som coronapandemien har indhyllet den globale økonomi i. Sådan lyder det fra Søren Skou, der er er adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk, på et pressemøde i forbindelse med offentliggørelsen af selskabets regnskab for 3. kvartal.

Den store danske transport- og logistikkoncern er kommet langt bedre igennem året end ventet – og det på trods af en pandemi, som undervejs har ført til store omstillinger i Mærsk.

Mærsk venter nu, at volumenerne i slutningen af året er tilbage på niveau med 2019. Og at markedet vil fortsætte med at rette sig i den kommende tid.

»Vi forventer, at vi i 2021 har et marked, som kommer til at ligge en smule over 2019. På niveau med eller en smule bedre hvad angår volumener,« siger Søren Skou.

Mærsk kom igennem årets 3. kvartal med et driftsresultat før af- og nedskrivninger (ebitda) på 2,297 mia. dollars, og tirsdag opjusterede Mærsk sin guidance, så den danske shippingkoncern nu venter, at ebitda for hele året vil lande i intervallet 8-8,5 mia. dollars.

Det er et godt stykke over de 7,5-8 mia. dollars, som Mærsk så sent som i oktober opjusterede til – og det er samtidig markant mere end de 5,5 mia. dollars, som Mærsk havde som guidance for 2020-driftsindtjeningen, inden pandemien kom.

Med Søren Skous egne ord er han »meget tilfreds« med udviklingen i logistikforretningen og »virkelig glad og tilfreds« med, at Mærsks havneforretning har været i stand til at øge indtjeningen.

»På trods af et relativt ekstraordinært år for os alle sammen fortsætter vi vores stime med positiv udvikling i resultaterne kvartal for kvartal. Det er drevet af vores strategi, eksekveringen af strategien, og i dette kvartal har vi også haft medvind på cykelstien i form af fragtrater, som er steget,« siger Søren Skou, der samtidig peger på, at koncernen også nyder godt af lave oliepriser.

Men det er særligt fragtraterne, som har hjulpet Mærsk på det seneste. De er steget som følge af, at der er opstået flaskehalse med manglende containere og skibe, der ikke er placeret geografisk fordelagtigt i forhold til boomet i fragten.

Det skyldes, at der i foråret blev justeret i antallet af skibe på søen. F.eks. stoppede Mærsk en masse skibe, da volumenerne »faldt ud over klippekanten«.

»Siden mængderne kom tilbage meget hurtigere end forventet, har vi kæmpet med at få netværket til at køre igen og få skibe og containere tilbage til der, hvor de bedst servicerer vores kunder,« siger Søren Skou.

Mens Mærsk og andre transportkæmper har tilpasset sig den nye virkelighed, som er præget og plaget af corona, er det samme sket blandt forbrugerne. Det har Mærsk nydt godt af.

»Rigtig mange af de penge, som forbrugerne ikke har kunnet bruge på at gå til sportskamp og på restaurant, bliver brugt på varer som nye fladskærme,« forklarer Søren Skou, der vurderer, at sandsynligheden for en ny runde med lockdowns rundtom i verden er faldet, efter at der er kommet gode foreløbige resultater fra to vacciner.

Det betyder dog ikke, at coronakrisen helt er afblæst. Der er stadig stor usikkerhed om, hvad der kommer til at ske med verdenshandlen, påpeger Søren Skou.

Her kan corona stadig komme til at spille en rolle.

»Det dårlige scenarie ville være, at der kommer et nyt udbrud i Kina, som ville lukke alle fabrikkerne ned. Så starter vi forfra,« siger Søren Skou.

Handelspolitikken vil også stadig være en faktor. Her har der igennem længere tid været spændinger mellem USA og Kina, men fra amerikansk side er der også blevet raslet med sablen over for Europa. Selv om Joe Biden har vundet det amerikanske præsidentvalg, vil det ikke umiddelbart føre til store ændringer, lyder vurderingen.

»Handelspolitikken vil ikke ændre sig markant. Det kan være, at tonen ændrer sig, men jeg tænker, at Biden-administrationen ikke vil ændre politikken over for Kina, men måske vil Biden-administrationen være mere interesseret i at samarbejde med Europa,« siger Søren Skou.

BRANCHENYT
Læs også