Erhverv

Kendt dansk designfirma reddet fra konkurs

Tysk investor skyder 12 mio. kr. ind i firmaet, samtidig med at forretningsmanden Per Nybo Nielsen bliver ny adm. direktør.

Lene Bjerre Design i Nibe er blevet reddet fra konkurs efter en kapitalindsprøjtning fra den tyske investor Wolfgang Kilian. Her ses økonomidirektør og indehaver Bjarne Poulsen (midt) flankeret af Lene Bjerre Designs nye administrerende direktør Per Nybo Nielsen (tv) samt bestyrelsesformand, Carsten Tidselbak. Foto: Svenn Hjartarson/Studio 03

Ny kapital fra den tyske investor Wolfgang Kilian redder den danske designvirksomhed Lene Bjerre Design A/S fra konkurs.

Med 12 mio. kr. i ryggen fra den tyske investor er selskabet blevet rekapitaliseret og vil satse på at slå igennem på særligt det tyske marked for interiør-design.

Det er Suzanne og Bjarne Poulsen, der siden 2006 har drevet og udviklet Lene Bjerre Design. Lige siden offentliggørelsen af regnskabet for 2019 har familien Poulsen ført forhandlinger med potentielle investorer for at få tilført ny kapital.

Udover Suzanne og Bjarne Poulsen arbejder datteren Catharina også i firmaet i marketingafdelingen.

Efter kapitaltilførslen ejer Suzanne og Bjarne Poulsen stadig 50 pct. af aktierne i selskabet, mens Wolfgang Kilian og forretningsmanden Per Nybo Nielsen fra Herning ejer resten.

Per Nybo Nielsen bliver i forbindelse med den ændrede ejerfordeling adm. direktør i Lene Bjerre Design, mens Suzanne og Bjarne Poulsen fortsætter på deres poster som henholdsvis produktchef og økonomidirektør.

Lene Bjerre Design, der er hjemmehørende i Nibe, skal efter rekapitaliseringen i gang med en strategiproces, der forventes færdiggjort i 1. halvår af 2021.

Selskabet har allerede nedbragt antallet af varenumre fra 12.000 til 2.000 numre, og antallet af medarbejdere er halveret.

»Trods den meget vanskelige periode, som er gået forud, har vi heldigvis med virksomhedens kendte navn de seneste måneder været i den positive situation, at hele tre seriøse investorer meldte sig. I forhold til Wolfgang Kilian og Per Nybo Nielsen, som vi i sidste ende valgte, fornemmede vi imidlertid begge hurtigt, at alt passede,« siger Bjarne Poulsen.

Den tyske investor Wolfgang Kilian driver blandt andet det store cash and carry-center Deko Messezentrum i Grabfeld mellem Frankfurt og Leipzig. Herfra han har blandt andet solgt produkter fra Lene Bjerre Design.

»Det understreger den positive forventning, som jeg er gået ind i den danske virksomhed med. Lene Bjerre er et sympatisk og relevant brand, der i mine øjne passer fint til og bør kunne forløses meget bedre på det tyske marked, hvor gennemsnitsforbrugeren bruger 80 euro alene på interiørrelaterede juleprodukter,« siger Wolfgang Kilian.

BRANCHENYT
Læs også