Erhverv

»Det er et naturligt skridt at kigge udenfor landets grænser«

På fem år har urforretningen Ditur hævet omsætningen fra 2 mio. kr. til en forventet omsætning på 90 mio. kr. i 2020.

Kasper (tv.) og Mikkel Dissing står bag Ditur.dk, der nu har udvidet til det norske marked. PR-foto

Urfirmaet Ditur, der blandt andet er kendt fra DR’s Løvens Hule, hvor serieinvestoren Jesper Buch og Coolshop-stifteren Jacob Risgaard investerede 1,2 mio. kr. i selskabet, fortsætter turen med væksttoget. Næste destination er Norge.

»Vi har en rigtig god og stærk forretning i Danmark, og det er nu et naturligt skridt for os at kigge udenfor landets grænser. Det har altid været ønsket at bygge en virksomhed, der kan blive en succes på flere markeder end kun det danske,« siger Kasper Dissing, der sammen med sin bror Mikkel Dissing står bag forretningen.

Siden de to aarhusianske tvillinger var helt unge og gik i gymnasiet, har de haft en vision om at starte en virksomhed sammen. Dengang var det uvist, hvad virksomheden egentlig skulle have som fokus.

Tvillingerne var selv interesserede i mekaniske og automatiske ure, og her fandt de et hul i markedet, som nordmændene nu får glæde af.

For mig er der kun én sætning, der kendetegner Ditur: The sky is the limit.

Jacob Risgaard, medejer af Ditur

I virkeligheden har Ditur en målsætning om at være på flere markeder, men valget faldt i første omgang på Norge, hvor det er muligt at teste forretningsmodellen af. Forhåbningen er, at de kulturelle ligheder og den begrænsede sprogbarriere gør det norske folk det rigtige at teste konceptet på.

»Vi håber at sidde på 3-4 pct. af det norske marked ved udgangen af 2021. Og vi tror, at vi kan vokse til 10-15 pct. indenfor 4-5 år,« siger Kasper Dissing.

Coolshop-stifteren Jacob Risgaard, der sammen med Jesper Buch investerede i Ditur, da firmaet var med i Løvens Hule, deler tvillingeparrets ambitioner for forretningen.

»Ditur har allerede vist, at alene et lille land som Danmark tager fantastisk flot imod et stort udvalg af ure. Vi forventer bestemt at kunne tage en flot andel af markedet på mid-price ure i Europa. For mig er der kun én sætning, der kendetegner Ditur: The sky is the limit,« siger Jacob Risgaard.

Det norske koncept blev lanceret 10. oktober, og på månedens resterende 21 dage lykkedes det det danske tvillingepar at omsætte for 200.000 norske kroner.

Væksttoget, som det aarhusianske tvillingepar et steget på, har buldret med fuld fart i de seneste år. I 2015 omsatte virksomheden således for 2 mio. kr., hvilket er blevet vekslet til en forventet omsætning på 90 mio. kr. i 2020.

Brødreparret er glade, men succesen har endnu ikke steget dem helt til hovedet. Fokus er fortsat at investere i virksomheden i stedet for i personlig glamour.

»En afgørende del af vores succes har været, at vi ikke har haft et behov for at øge vores private forbrug og vise os frem,« siger Mikkel Dissing.

BRANCHENYT
Læs også