Erhverv

Berømt togforbindelse under Den Engelske Kanal kæmper for livet

Togselskabet Eurostar er i så store problemer på grund af coronakrisen, at selskabet nu beder den britiske regering om økonomisk hjælp.

Eurostar forbinder St. Pancras International i London med Paris, Bruxelles og Amsterdam. Arkivfoto: Getty Images.

Det berømte højhastighedstog Eurostar, der hvert år transporterer millioner af passagerer via hurtigruten under Den Engelske Kanal, er så hårdt presset af coronapandemien, at togselskabet nu beder den britiske regering om økonomisk hjælp til at klare sig gennem krisen.

Det skriver det britiske medie The Guardian.

Eurostar, der sidste år fragtede 11 mio. passagerer gennem Eurotunnelen mellem England og Frankrig, har oplevet et voldsomt dyk i passagertallet siden coronapandemien lukkede store dele af Europa ned i foråret. Siden marts er passagertallet faldet med 95 pct.

Eurostar har normalt flere daglige afgange tur-retur mellem London, Paris, Bruxelles og Amsterdam, men er i øjeblikket nede på én daglig returafgang til den franske og belgiske hovedstad. På grund af coronarestriktioner er det samtidig ikke muligt at sælge alle billetter til toget.

Selv om Eurostar hovedsageligt er ejet af det statsejede franske jernbaneselskab SNCF, har togselskabets topchef Jacques Damas valgt at rette en appel til den britiske finansminister Rishi Sunak, fordi selskabet ifølge The Guardian vurderer, at muligheden for at få hjælp af den franske stat er meget lille.

Samtidig har den britiske regering lanceret en storstilet hjælpepakke, der skal holde hånden over landets lufthavne. Eurostar mener, at togselskabet på grund af konkurrencen med flytrafikken, også bør modtage økonomisk hjælp fra Storbritannien.

»Vi håber, at hjælpepakkerne kan blive udvidet, så de også omfatter den internationale togtrafik,« siger en talsmand fra Eurostar ifølge The Guardian.

Hos den britiske regering anerkender man, at Eurostar befinder sig i store økonomiske problemer.

»Siden virusudbruddet har regeringen haft et omfattende og regelmæssigt samarbejde med Eurostar. Vi vil fortsat samarbejde tæt for at støtte genopretningen af den internationale trafik,« siger en talsmand for den britiske regering.

Eurostar-forbindelsen åbnede i november 1994 og kunne sidste år fejre 25-års jubilæum. Højhastighedstoget klarer den 492 km lange tur mellem London og Paris på bare 2 timer og 15 minutter.

I dag kører Eurostar fra Londons internationale togstation St. Pancras International, men tidligere var det Waterloo Station, der var start- og endestation.

Det havde den kuriøse krølle, at når de franske rejsende ankom til London, var det første der mødte dem en station, der var opkaldt efter briternes sejr over franskmændene i Slaget ved Waterloo i 1815.

BRANCHENYT
Læs også