Erhverv

Krisen skubber fart i nye huslejeaftaler for butikker

Modekoncernen Bestseller har siden foråret forhandlet nye aftaler med udlejerne til danske butikker. Også andre detailselskaber bruger pandemien til at få huslejen bragt ned.

Bestseller driver en række modemærker - blandt dem Only - med også butikker. Arkivfoto: Jan Dagø.

Coronakrisen har skubbet til nye aftaler mellem detailkæder og deres udlejere af butikslokaler og huslejen. Udviklingen udløser ifølge modekoncernen Bestseller ny optimisme omkring drift af fysiske butikker i en tid, hvor onlinehandlen har fuld fart i salget.

Allerede før pandemien satte ind, var der pres fra detailhandlen for nye aftaler med billigere husleje eller ændrede vilkår. Det skete i takt med stadig flere butikslukninger rundt om i landet og ændrede forbrugsmønstre.

Bestseller
  • Bestseller er en familieejet dansk modekoncern med hovedsæde i Brande.
  • Ejes af adm. direktør Anders Holch Povlsen.
  • Rummer 20 mærker – bl.a. Jack & Jones, Selected, Vero Moda, Vila og Only.
  • Sælger tøj på 70 markeder i Europa, Mellemøsten, Nordamerika, Latinamerika, Indien og Australien samt via onlinehandel.
  • Har ca. 2.600 egne og partnerejede butikker. Desuden afsætning via 15.000 andre forhandlere.
  • Omsatte for 24,1 mia. kr. i 2019/20 og med et overskud før skat på 776 mio. kr.
  • Familien bag har også del i en række andre selskaber – bl.a. Bestseller Fashion Group China, der driver flere end 7.000 butikker rundt om i mere end 500 kinesiske byer.
  • Gennem investeringsselskabet Heartland har Anders Holch Povlsen bl.a. ejerandele i Asos og Zalando samt ejerskab i danske virksomheder som Normal, Nemlig, Bianco og Whiteaway. Dertil kommer en række startups og iværksætterselskaber.

Kort efter coronakrisen brød ud i marts, meldte store dele af detailhandlen om et hårdt pres på likviditeten - udløst af et brat stop i salget. Butikker blev lukket, og kundetrafikken til de fortsat åbne butikker dykkede hastigt.

Det fik store detailselskaber som Bestseller, Lagkagehuset, Flying Tiger Copenhagen, Jysk, Matas og andre til at stille krav om ændringer i huslejen - eller direkte henstand - som konsekvens af krisen.

Siden er detailhandlen kommet op i fart igen, men der er samtidig fortsat fokus på udviklingen i handelsgader og shoppingcentre.

»Gågaderne bliver kortere med færre butiksarealer. Shoppingcentre bliver reduceret i areal, og der er ikke udsigt til mange nye. Sådan ser det ud både rundt om i Europa og her i landet. Derfor er der brug for nye partnerskaber mellem os og udlejerne,« siger Finn Poulsen.

Han er i Bestseller-koncernen chef for mærket Only samt partner i detailselskabet Bestseller Retail Europe med 700 butikker i 13 lande.

I foråret fik Finn Poulsen opgaven med at håndtere udlejere i Bestsellers butikker rundt om i Danmark på tværs af alle mærker.

»Ud af 208 aftaler har vi gennem personlige møder fået 206 løsninger. Det giver os en helt anden fremtid på det danske butiksmarked, end jeg forudså for bare et år siden. Vi har lavet partnerskaber med udlejere, så vi står meget stærkere. De ved, at vi har valgt at køre fysisk butik de næste mange år, og at huslejen kommer hver måned. Så det er en fremtidig plan for både for dem og os,« siger Finn Poulsen.

Han vil ikke præcisere, hvor meget Bestseller har sparet ved den øvelse og forhandlingsrunde.

»Det er ikke sikkert, at det enkelte lejemål er blevet billigere. Men begge parter har hånden på kogepladen. Eksempelvis har vi de seneste måneder haft fremgang i Only Stores, hvilket giver udlejerne en større lejeindtægt i den periode. Kontrakter er bundet op på, hvordan salget udvikler sig,« siger Finn Poulsen.

Andre detailkæder som Pandora og Matas, der begge er børsnoterede, har også tidligere været ude med meldinger om behov for nyt fokus på huslejen i detailmarkedet. Selskaberne ønsker dog ikke aktuelt at udtale sig om dette.

Jysk
  • Detailkoncernen Jysk har eksisteret siden 1979, da den nu afdøde dynekøbmand Lars Larsen åbnede den første butik.
  • Driver 2.950 butikker i 51 lande.
  • Koncernen var indtil september 2019 delt i to selvstændige selskaber, som nu er slået sammen: Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal og Jysk Nordic, som ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa.
  • 206 af Jysk-butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise. Det er lige fra Island over de baltiske lande og Canada til bl.a. Thailand, Kuwait og Vietnam.
  • Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, der har stifterens søn, Jacob Brunsborg, som bestyrelsesformand.

Hos Jysk med 2.950 butikker i 51 lande - heraf 109 i Danmark - lyder meldingen fra koncernchef Jan Bøgh:

»Det må have en afsmitning overordnet på huslejen i sektoren, at der er pres på shoppingcentre og handelsstrøg i coronakrisen med faldende kundetrafik. Der er klart villighed blandt udlejere nogle steder til at lave nye aftaler. For os er det en løbende proces med genforhandlinger, hvor vi lægger vores forventninger til markedet ind.«

Det er ikke sikkert, at det enkelte lejemål er blevet billigere, men begge parter har hånden på kogepladen.

Finn Poulsen, Bestseller

I Ejendomdanmark, der er brancheorganisation for udlejere og ejere, mener adm. direktør Jannick Nytoft, at tingene på detailmarkedet aktuelt udvikler sig mere fleksibelt end tidligere.

»Vi er i en foranderlig tid med fortsat coronakrise, hvor onlinehandlen vokser og detailbutikker ændrer sig. Det kan også ses i aftaler, som indgås med nok især de store kæder. Men samtidig kan vi se, at mens restancerne i husleje i detailhandlen faldt i sensommeren, er udviklingen gået den anden vej på det seneste. Så der er fortsat pres på sektoren og deres udlejere,« mener Jannick Nytoft.

Læs også