Erhverv

Bilproducenter får millionbøde efter for langsom tilbagekaldelse

Kia og Hyundai var ikke hurtige nok til at tilbagekalde potentielt brandfarlige bilmodeller i 2015, og det koster nu de to bilproducenter en større bøde.

Hyundai har ad flere omgange måtte trække udvalgte bilmodeller tilbage af frygt for defekte motorer.
AP Photo: David Zalubowski

852 mio. kr. Så meget står Kia og Hyundai sammenlagt til at skulle betale i bøde og sikkerhedsforbedringer efter at have tilbagekaldt mere end 1,2 millioner biler med potentielt brandfarlige motorer tilbage i 2015, erfarer CNBC.

Den amerikanske trafiksikkerhedsadministration, NHTSA, har siden 2017 undersøgt bilproducenternes håndtering af tilbagekaldelsen og fredag faldt der så en dom - det gik for langsomt med at tilbagekalde bilerne, efter man erfarede, at de kunne have motorfejl. Derfor må producenterne nu punge ud.

Sagen startede, da Hyundai kaldte tæt på en halv million biler tilbage i september 2015, fordi man frygtede, at der var fejl på motoren i modeller, som var blevet fremstillet inden april 2012. Hos Hyundai holdte man dengang på, at ingen af de biler, der var fremstillet efter april 2012 kunne have samme motorfejl. Kia valgte samtidig ikke at kalde nogen af deres biler tilbage, selvom de havde samme motor.

I oktober 2016 trak begge producenter dog yderligere 1,2 millioner biler retur af samme årsag som første tilbagekald 18 måneder forinden. Det fik NHTSA til året efter at igangsætte en undersøgelse af begge bilproducenter i et forsøg på at afklare, om man burde have handlet hurtigere med den information, man havde om motordefekterne.

Hyundai Motor Group, der er selskabet bag Hyundai og som ejer tæt på halvdelen af Kia, understreger, at man fremadrettet ønsker at arbejde sammen med bl.a. NHTSA om at identificere sikkerhedsrisici.

»Vi værdsætter et samarbejdsvilligt forhold med det amerikanske Transportministerium og NHTSA og vil fortsat arbejde tæt med organisationen for proaktivt at identificere og adressere potentielle sikkerhedsproblemer,« skriver Hyundais sikkerhedschef, Brian Latouf, i en pressemeddelelse.

Kia har endnu ikke kommenteret på afgørelsen.

Selvom denne undersøgelse nu er blevet lukket, har NHTSA stadig to igangværende af både Kia og Hyundai, hvor man tager udgangspunkt i klager fra bilejere, der bl.a. kan berette om biler, som går i brand.

Hyundai er lige nu aktuel med elbilen Hyundai Kona Electric, hvor flere også måtte tilbagekaldes efter beretninger fejl i batteriet.

BRANCHENYT
Læs også