Erhverv

Berlins skandalelufthavn lukker terminal en måned efter lufthavnens åbning

Efter næsten 10 års forsinkelse stod den nye storlufthavn Flughafen Berlin Brandenburg færdig i november i år. Glæden var dog kortvarig, for nu har bestyrelsen valgt at lukke en af tre terminaler helt ned.

Den nye afgangshal endnu før den var færdig. Photo: Michael Kappeler/dpa

Coronakrisen har ramt lufttrafikken hårdt, og det har ledelsen af den helt nye Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) måtte sande. Under en måned efter lufthavnen havde officiel åbning, har bestyrelsen nu valgt at lukke en hel terminal og en landingsbane.

Det skriver netmediet check-in.dk.

Det er det lave antal passagerer efter anden bølge af covid-19-pandemien, der har fået ledelsen til at tage beslutningen, lyder det fra mediet. Terminalen vil være lukket i et helt år fra marts 2021, og lufthavnen regner med at være tilbage på fuld kraft på mellemlang sigt.

Berlins nye storlufthavn
  • Ifølge de oprindelige planer skulle lufthavnen Berlin Brandenburg Willy Brandt stå klar i 2011 og koste ca. 2 mia. euro, altså knap 15 mia. kr.
  • Lufthavnen havde officiel åbning d. 8. november - ni år for sent og til en pris på cirka 52 mia. kr. - indtil videre
  • Kan håndtere 38 mio. passagerer
  • I udgangspunktet skulle Berlins to nuværende og alt for små lufthavne lukke, samtidig med at den nye åbnede. Men det gælder nu kun for lufthavnen i Tegel. I de første par år vil den nærliggende lufthavn Berlin Schönefeld stadigvæk trække en del af læsset.

»2021 bliver et af de sværeste år i FBB’s historie. Ingen lufthavn i Tyskland vil være i stand til at dække sine driftsomkostninger med det forventede passagerantal. FBB rammer den anden coronabølge i en situation, hvor vi kunne være på vej væk fra røde tal. Nu hjælper kun to ting; vores aktionærers vilje til at holde hånden under os gennem krisen og FBB-selskabets forpligtelse til at arbejde så effektivt og omkostningsbevidst som muligt,« siger adm. direktør Engelberg Lütke Daldrup i en pressemeddelelse.

Det er den såkaldte Terminal 5, der lukkes ned. Det er den tidligere Schönefeld-lufthavn, der nu hedder Terminal 5 i den nye storlufthavn i Berlin.

På trods af navnet er det blot en af tre færdigbyggede terminaler. Lufthavnen havde i forvejen helt opgivet at åbne Terminal 2 tilbage i oktober, og udsat åbningen af denne til foråret 2021.

Berlin Brandenburg Airport (BER), som lufthavnen hedder internationalt, har været næsten ti år undervejs. Siden sidste år har åbningsdatoen stået til at være den 31. oktober 2020. Lufthavnen havde officiel åbning d. 7. november i år.

Ti skøre fejl og mangler

Allerede i 2017 morede tabloid-avisen B.Z. sig sig med at lave en liste over de 10 mest tossede brølere, som er blevet begået under bygningen af lufthavnen.

  1. Fra mandag til fredag kører der mellem KL. 2.44 og 3.41 et tomt S-tog gennem banegården, som hører til lufthavnen. Meningen er at undgå, at der dannes skimmel og rust.
  2. Hvert tredje af de 4.000 rum i lufthavnen blev givet et forkert nummer. Under byggearbejdet blev der konstant lavet nye planer, så ingen bevarede overblikket.
  3. Der blev ikke brugt stål nok, da parkeringsdækkene blev bygget. Samtidig står de bærende søjler for langt fra hinanden. Resultatet er, at dækkene ”hænger” på midten - og har revner.
  4. Rulletrappen fra den underjordiske banegård og op til terminalen var tre-fire trin for kort. Der måtte bygges ekstra trin.
  5. Nogle steder var røgdetektorerne så beskidte af byggestøv og mørtel, at der ikke ville blive sendt noget alarmsignal ved brand. Mange steder glemte man også at installere detektorer.
  6. Ingen af de automatisk åbnende døre havde en strømforsyning.
  7. I nogle terminalernes loftsområder var der ikke lavet plads til videoovervågningskameraer.
  8. På toiletterne brugte man de forkerte rawplugs til toiletpapirholderne. Det betød, at de faldt ud af væggene.
  9. Problemer med at styre lyset inden døre betød, at lyset var tændt både dag og nat i lufthavnen.
  10. For at undgå skimmel og støv bliver der hver dag tændt og lukket – manuelt – for alle vandhaner. Også vinduerne bliver åbnet og lukket igen.

Kilde: B.Z.

Lufthavnen var forsinket på grund af et utal af fejl og skandaler. Over 150.000 små og store byggefejl – flere af dem banale - er undervejs blevet opdaget, og de har kostet både tid og kostet penge at rette. Det betød, at FBB stod tom i over 3.000 dage. Berliner Morgenpost kaldte således lufthavnsbyggeriet for den værste skatteyderbetalte byggeskandale i tysk historie.

Fra begyndelsen skal den nye Flughafen Berlin Brandenbrug i fuld drift kunne betjene 38 mio. passagerer om året. Siden vil flere terminaler blive færdige og taget i brug, og i 2040 skal 55 mio. passagerer kunne flyve til og fra Berlin.

BRANCHENYT
Læs også