Erhverv

Våbenkapløb lægger hårdt pres på Ambus pengekasse

Medicoselskabet Ambu investerer enorme summer i nyt sælgerkorps og produktudvikling, hvorfor både overskudsgrad og de frie pengestrømme er i frit fald. Der løbes utvivlsomt en betydelig risiko, vurderer flere analytikere.

Juan Jose Gonzalez er manden, der skal gøre Ambu til et mere globalt selskab. Han var i begyndelsen af sin tid som topchef flere gange ude med en melding om, at Ambu kunne blive et af Europas største medicoselskaber. I dag taler han oftere om, at Ambu skal være det mest innovative selskab. Foto: Carsten Snejbjerg

Ambu-toppen med Juan Jose Gonzalez i spidsen spiller højt spil og har skruet gevaldigt op for risikoen.

Det har sendt både evnen til at tjene penge og selskabets frie pengestrømme i frit fald, påpeger flere analytikere.

Det skyldes ikke mindst en eksplosion i antallet af nyansatte i USA, mens der sideløbende er foretaget enorme investeringer i selskabets fremtidshåb, engangsendoskoper.

Det store sats har ført til, at Ambus pengestrømme på bare ét år er gået fra et plus på 274 mio. kr. til nu et minus på 133 mio. kr. Den strategi ligger meget fjernt fra, hvordan Ambu historisk har været drevet.

»Selskabets pengestrømme er blevet negative, og selskabet kan derfor ikke tåle en opbremsning i væksten uden at skære i omkostningerne eller hente ny egenkapital. Omkostningerne vil fortsætte med at stige de kommende kvartaler, om end langsommere mod slutningen af 2021. Hvis lanceringen af duodenoskopet fejler, står Ambu i en svær situation,« skriver Niels Leth, aktieanalysechef i investeringsbanken Carnegie, i et notat.

Duodenoskopet er et endoskop, der bruges til undersøgelse af galdeveje og bugspytkirtel. Kort sagt et ”brug og smid væk-produkt”, der ligesom Ambus øvrige endoskoper adskiller sig fra de traditionelle genanvendelige af slagsen.

Det er også et endoskopi-område, som Ambu først for nylig har stiftet bekendtskab med og derfor ikke har den store erfaring med.

De enorme investeringer under Juan Jose Gonzalez’ ledelse har f.eks. ført til, at medarbejderskaren er vokset med 660 personer alene det seneste år, svarende til en stigning på mere end 20 pct.

Det er sket i forsøget på at gøre Ambu klar inden for helt nye endoskopi-områder og har ført til en ansættelse af intet mindre end 250 nye sælgere.

Langt størstedelen i USA, og lang tid før selve duodenoskopet overhovedet var kommet på markedet.

»Der er ingen tvivl om, at Ambu tager risiko med de meget store investeringer. Det gælder ikke mindst med selskabets duodenoskop. Hvis ikke duodenoskopet lykkes, står Ambu med et væsentligt problem,« siger Thomas Bowers, analytiker i Danske Bank.

Han understreger, at Ambu har noget troværdighed, fordi selskabet med lanceringen af tre andre endoskoper, om end to af dem er på et forholdsvis tidligt stadie, har bevist sig selv.

Investeringerne har også barberet overskudsgraden markant ned. For regnskabsåret 2019/2020 landede den på 12 pct.

Hvis man justerer for selskabets kapitalisering af forsknings- og udviklingsomkostninger, var den på ca. det halve. Det kommende år forventes den justeret at lande på ca. 5.

Når et selskab kapitaliserer sine forsknings- og udviklingsomkostninger betyder det, at udgifterne registres på balancen som et aktiv i stedet for som en udgift i indtægtsopgørelsen. Dermed bliver driftsresultatet også tilsvarende større.

Til sammenligning lå Ambus overskudsgrad for to år siden på næsten 22 pct. og var forbedret flere år i streg.

»Hele marginekspansionshistorien i Ambu, som var historien under Lars Marcher, er langt væk. Den er som minimum udskudt i nogle år,« siger Thomas Bowers.

Jesper Ingildsen, analytiker i DNB Markets i London, mener, at Ambu hele vejen rundt har stået i en lidt uheldig situation, bl.a. fordi der er hyret massevis af sælgere efter en lidt anden tidslinje end oprindelig planlagt.

Han havde f.eks. forventet en tidligere godkendelse af duodenoskopet i USA, ligesom han påpeger risikoen i de store investeringer. Det siger dog ifølge ham omvendt også noget om virksomhedens tro på tingene.

Ambus engangsendoskoper
  • Ambu har haft enorm succes med selskabets Ascope til undersøgelse af patientens øvre luftveje.
  • Ambu har også lanceret et cystoskop til undersøgelse af patientens urinveje, ligesom der er lanceret et endoskop til undersøgelse af øre-næse-halsregionen. De to er på et forholdsvis tidligt tidspunkt i lanceringen, men ser indtil videre ud til at gå godt.
  • Seneste skud på stammen er den fulde lancering af selskabets største håb, duodenoskopet, som ingen endnu kender salgstallene på.

»Det havde været fordelagtigt at sprede investeringerne ud over længere tid. Omvendt er det også delvist et resultat af, at der nok blev underinvesteret under den tidligere CEO, og samtidig er konkurrencen sidenhen blev intensiveret,« siger han.

I indeværende regnskabsår skal Ambu – ud over fortsat store investeringer – formentlig også betale i alt 60 mio. euro, knap 450 mio. kr., i milepælsbetalinger som følge af aftalen om milliardhandlen med Invendo, der bl.a. sikrede Ambu duodenoskopet.

De 40 mio. euro skal med sikkerhed betales, eftersom de penge er relateret til godkendelsen af duodenoskopet i USA. De sidste 20 mio. euro er relateret til en potentiel lancering af et gastroskop, der bruges til undersøgelse af mave- og tarmregionen.

På toppen af det kommer, at selskabet skal investere i en ny fabrik i Mexico, der skal stå færdig i 2023.

Ifølge Finans’ oplysninger koster det mellem 100 mio. kr. og 300 mio. kr. – formentlig i den lavere ende af intervallet, afhængig af hvor avanceret fabriksbyggeriet skal være.

Hverken Ambu-formand Lars Rasmussen eller Juan Jose Gonzalez ønsker at stille op til et interview.

I en skriftlig kommentar sendt på mail via presseafdelingen udtaler Juan Jose Gonzalez, at Ambu er markedsleder inden for teknologisk avancerede engangsendoskoper.

»Hver eneste produktlancering er vigtig for os – vores duodenoskop, vores cystoskop, vores nye monitor og de 20 produkter, vi lancerer i de kommende tre år. Vi investerer ansvarligt i innovation og i at opbygge vores organisation, og jeg er sikker op, at de investorer, der følger Ambu, forstår denne strategi,« udtaler Juan Jose Gonzalez.

BRANCHENYT
Læs også