Erhverv

Novo Nordisk taber slagsmål til ærkerivalen Sanofi

Det franske medicinalselskab Sanofi har vundet en speget sag ved Sø- og Handelsretten på Novo Nordisks egen hjemmebane.

Medicinalselskabet Sanofi har vundet en klokkeklar sejr over Novo Nordisk. Foto: Stine Tidsvilde

Novo Nordisk har fået en ordentlig kæberasler i Danmark og har tabt et større juridisk slagsmål mod ærkerivalen Sanofi med et brag.

Det fremgår af en dom fra Sø- og Handelsretten, hvor Sanofi mere eller mindre har fået medhold i det hele.

Det danske medicinalselskab skal således bl.a. bringe en omfattende berigtigelse og betale en større bøde.

Sagen, der blev anlagt den 3. januar 2020, handler om, hvorvidt Novo Nordisk har overtrådt markedsføringslovens regler ved offentliggørelsen af en pressemeddelelse af 19. september 2019, der handler om resultater fra Conclude-studiet.

Det er et studie, der sammenlignede Novo Nordisks langtidsvirkende insulin Tresiba med Sanofis ditto, Toujero. Det har Sanofi nu rettens ord for, at Novo Nordisk har.

Novo Nordisk tvinges til bl.a. at berigtige pressemeddelelsen, og det skal ske dels på selskabets hjemmeside, dels udsendes ved RSS-feed og pr. e-mail med kopi (bcc) til Sanofi.

Det skal også sendes til medier samt abonnenter af Novo Nordisks nyhedsservice, som er tilmeldt henholdsvis Novo Nordisks RSS-feed og nyhedsservice.

Derudover skal Novo Nordisk inden for 14 dage betale 500.000 kr. til Sanofi plus tillæg af procesrente med virkning fra den 3. januar 2020 samt en bøde på 500.000 kr. Endelig skal Novo Nordisk inden 14 dage betale 174.300 kr. i sagsomkostninger til Sanofi.

Sanofis bevisførelse har, ud over et hav af bilag, bestået af fire vidner.

Det drejer sig om Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling i Novo Nordisk, Novo Nordisks pressechef, Mette Kruse Danielsen, Sanofis Sebastian Rosenberg, senior legal director, samt Agnes Magnen, global chef for insulin i det franske medicinalselskab.

Som et kuriosum kan det nævnes, at parterne har været uenige om, hvor mange der rent faktisk modtog den efterhånden ganske omtalte pressemeddelelse.

Novo Nordisk selv mente, at det drejede sig om 104 nyhedsmedier, ca. 6.000 abonnenter samt ca. 2.100 forskelligartede medier, hjemmesider etc.

Sanofi mente, at antallet af abonnenter på Novo Nordisks nyhedstjeneste, som har modtaget meddelelsen, skal tælles i hundredetusindvis, hvis ikke millioner over hele kloden.

Novo Nordisk oplyser i en mail, at selskabet har taget rettens afgørelse til efterretning.

BRANCHENYT
Læs også