Erhverv

Amazons ekspansionschef skærper fokus på danske virksomheder

Efter at være trådt ind på det svenske marked vil Amazon nu bruge platformen til at investere mere i danske forbrugere og virksomheder, lyder det fra Amazons chef for europæisk ekspansion.

»Vi har mange forskellige planer, så det er på et meget tidligt stadie, tror jeg,« siger Alex Ootes, Amazons chef for europæisk ekspansion, om interessen for det danske marked. Foto: Amazon

Amazon øjner nye muligheder på det danske marked, efter at e-handelsgiganten har taget sit første skridt ind i Skandinavien.

Sådan lyder meldingen fra Alex Ootes, chef for europæisk ekspansion hos Amazon, der for en måned siden lancerede markedsplatformen Amazon.se i Sverige.

»Produkter kommer allerede relativt hurtigt til Danmark, men vi vil fortsætte med at investere i den oplevelse og arbejde hårdt på at forbedre den hver dag,« siger Alex Ootes.

I øjeblikket har Amazon ingen konkrete planer om at åbne Amazon.dk op for danskerne, fortæller han. Men af et jobopslag fra august fremgik det, at den kommende nordiske markedspladschef skal kigge på ekspansion i både Danmark, Norge og Finland.

Den nye chefs opgave er ifølge Amazon ikke møntet på direkte at ekspandere ind i Danmark, men er derimod rettet mod at knytte Amazon tættere på dansk erhvervsliv.

Vi kan ikke have en succesfuld forretning uden selskaber som Lego, der er villige til at være leverandører eller selvstændige forhandlere på Amazon.

Alex Ootes, chef for europæisk ekspansion hos Amazon

»Det betyder, at vi gerne vil beskæftige os meget mere med virksomheder i de tre lande for at sikre os, at de forstår mulighederne ved at sælge via Amazon,« siger Amazons talsperson Nick Caplin.

Den nye platform i Sverige vil gøre opgaven nemmere for Amazon, fordi det giver danske virksomheder muligheder på endnu et nærmarked udover Amazons platforme i Tyskland og Storbritannien. Og derudover er det vigtigt for Amazon at få flere virksomheder med om bord.

»Det er vigtigt for vores kunder. Vi kan ikke have en succesfuld forretning uden selskaber som Lego, der er villige til at være leverandører eller selvstændige forhandlere på Amazon. Det er derfor, vi er super begejstrede for at arbejde med danske virksomheder,« siger Alex Ootes.

Jeg tror, Danmark bare er et spørgsmål om tid.

Daniel Ovin, analytiker hos Nordea

Over hele linjen forventer både logistikselskaber og branchekendere, at Amazon inden for en overskuelig fremtid træder ind i resten af Skandinavien, herunder Danmark. Ikke mindst fordi Amazon har et stort logistikcenter i Hamborg og nu også har åbnet et nyt center tæt på Stockholm.

»Danmark må være meget nem at træde ind i, fordi Amazon allerede har sin forretning i Tyskland. Derudover kan de muligvis forhandle med Postnord (som i dag leverer Amazons pakker i Sverige, red.). Jeg tror, at Danmark bare er et spørgsmål om tid,« siger Daniel Ovin, analytiker i Nordea.

Og de øvrige lande i Skandinavien er da også på radaren, erkender Alex Ootes.

»Vi har mange forskellige planer, så det er på et meget tidligt stadie,« siger han.

»Alt, hvad jeg kan sige, er, at vi ikke er klar til at kommunikere noget om sådan en beslutning. Det er stadig meget nyt i Sverige, så det er, hvad vi fokuserer på i dag,« siger han.

På ni år har Amazon erobret 15 pct. af det spanske marked, mens den amerikanske koncern efter to år nu sidder på 4 pct. af det australske marked. Inden for tre-fem år forventer Daniel Ovin, at Amazon sidder på 5-10 pct. af det svenske marked.

Da Amazon lancerede markedsplatformen i Sverige i oktober, var det med et produktudvalg på over 150 millioner - det største udvalg for Amazon nogensinde ved en lancering.

»Vi arbejder på at sikre, at vores priser bliver endnu skarpere i Sverige, og vi vil gerne kunne sørge for endnu hurtigere levering. Hvordan det direkte oversættes til finansielle mål, er svært at sige, men vi ved, at på den lange bane muliggør det, at vi bliver en meget attraktiv forretning for kunderne, og vi har et langsigtet fokus på Sverige,« siger Alex Ootes.

Selvom Amazon har haft masser af fart i årene før 2020, har coronakrisen sat endnu mere gang i forretningen hos den amerikanske nethandelsgigant. Således er antallet af fastansatte på globalt plan steget med 427.000 personer mellem januar og oktober, en stigning på over 50 pct. på 10 måneder.

Dertil kommer, at selskabet har hentet 100.000 ekstra ansatte ind til de travle måneder i november og december, og så er der en halv million chauffører, der leverer varer og pakker for Amazon, men tæller som underleverandører, ikke ansatte. Regner man det hele sammen, har Amazon altså 1,8 mio. mennesker på lønningslisten eller fast fakturering.

Aktiekursen er fulgt med op under krisen og er således steget mere end antallet af medarbejdere, nemlig med over 70 pct. siden nytår.

BRANCHENYT
Læs også