Erhverv

Voi øjner muligheder i flere danske byer

Voi kigger på muligheden for at få de røde elløbehjul, der i dag findes 1.500 af fordelt i København, Aarhus, Aalborg og Odense, ud i andre danske byer. I alt er der blevet kørt over ni millioner kilometer i Danmark på de røde elløbehjul siden entreen i 2019.

(Fra venstre) Douglas Stark, Filip Lindvall, Fredrik Hjelm og Adam Jafer er stifterne bag det frembrusende løbehjulsfirma Voi Technology, der findes de fire største danske byer. Foto: Voi Technology De røde løbehjul har fået kritik for at rode bybilledet til i København, men folkene bag arbejder på en løsning, der kan sætte parkeringen af de små køretøjer i system. Foto: Voi

Det svenske løbehjulsfirma Voi Technology har fået en investering på rundt regnet én milliard danske kroner fra den amerikanske investeringsfond Raine Groth.

Voi er kendt for at have dets lyserøde elløbehjul stående på gader og stræder i en lang række europæiske byer, hvor man via en app kan låse det elektriske minikøretøj op og inspicere byen eller transportere sig selv fra a til b.

Investeringen kommer til at kunne mærkes hos de danske forbrugere, for medstifter og adm. direktør i Voi Fredrik Hjelm fortæller, at en stor del af pengene skal bruges på udviklingen i de markeder, Voi allerede er at finde på.

»Vi har fundet opskriften på succes nu. Det første år handlede meget om at finde produktmarkeder, der matchede vores model og så videre. Nu er det på plads, så i 2021 vil vi udvikle mere på den opskrift, vi allerede har i vores eksisterende markeder i Vesteuropa og specielt Norden,« siger Fredrik Hjem.

Voi har løbehjul stående på gaderne i det meste af Vesteuropa og Norden - herunder Danmark, hvor de i specielt hovedstaden har været under hård kritik for at flyde i gadebilledet.

Trods kritikken har danskerne dog været flittige brugere af ydelsen og gode kunder for Voi, som har oplevet stor succes på det danske marked, hvor i omegnen af 500.000 mennesker brugt de røde løbehjul.

I alt er det blevet til mere end tre millioner ture og over ni millioner kilometers kørsel på dansk jord siden entreen i januar 2019.

»Danmark og i særdeleshed København har været et af vores bedste markeder globalt. København har været konsistent siden begyndelsen,« siger Fredrik Hjelm, der håber på at kunne udvide flåden af elløbehjul i København på sigt, hvis det politiske syn på tjenesten ændrer sig til det mere positive.

Vi kigger aktivt og evaluerer, om vi skal prøve at åbne op i flere danske byer. Vi har eksempelvis kigget på Esbjerg, og jeg håber, det vil ske i 2021.

Fredrik Hjelm, medstifter og direktør i Voi

I Danmark har Voi i øjeblikket 1.500 løbehjul fordelt i København, Aarhus, Odense og Aalborg. I en kort periode var de også at finde i Vejle, men byen blev for lille til, at Vois forretningsmodel kunne løbe rundt, forklarer Fredrik Hjelm.

Desuden fortæller han, at Voi kigger på en række andre danske byer i jagten på nye områder, hvor løbehjulene kan finde hjem - måske endda allerede til næste år.

»Vi kigger aktivt og evaluerer, om vi skal prøve at åbne op i flere danske byer. Vi har eksempelvis kigget på Esbjerg, og jeg håber, det vil ske i 2021,« siger han.

De danske brugere af den svenske elløbehjulsservice kan udover flere muligheder for at ræse afsted på de eldrevne mikrokøretøjer også se frem til et hug i prisen, der som endeligt resultat af investeringen kan blive sænke i løbet af den kommende tid.

»Vi vil demokratisere vores produkt, og en ting, vi må gøre for at demokratisere, er at drive prisen ned i et lavere niveau,« siger Fredrik Hjelm.

Voi har sammen med andre brands i branchen for elløbehjul været diskuteret ivrigt for at rode bybilledet til i Danmark og i særdeleshed i København. Det er udmundet i et forbud mod at udleje elløbehjul på offentlige arealer i store dele hovedstaden.

Diskussionen og løbehjulenes indvirkning på bybilledet har også været oppe i andre europæiske storbyer, men under coronakrisen har det været tendensen, at flere og flere byer er blevet venligsindede over for Vois røde transportmidler.

»Det er centralt. Vi har brug for gode regulativer for at kunne operere på en god måde. I de fleste markeder har det været meget positivt, og vi håber og tror på, at vi også kan finde en måde at gøre det på i København,« siger Fredrik Hjelm.

Han fortæller, at man eksempelvis arbejder med en løsningsmodel, hvor virtuelle parkeringszoner skal skabe et system, der sikrer, at løbehjulene ikke flyder på gader og stræder, som de har fået kritik for at gøre i eksempelvis København.

»Det store problem er parkering. Hvordan kan vi håndtere parkeringen på en måde, så vores køretøjer ikke klatter gaderne til, mens de på samme tid er tilgængelige på en nem måde? Det er hovedfokus på mange af de markeder, vi er på i øjeblikket - inklusiv København,« siger han.

Læs også