Erhverv

Lego sætter nye klimamål: »De næste 10 år er ekstremt kritiske, og vi ønsker at tage en del af ansvaret«

Som det 10. danske selskab får Lego godkendt klimamål, som sikrer, at virksomheden lever op til Parisaftalen.

Artiklens øverste billede
Lego forpligter sig med nye klimamål til at leve op til Parisaftalen. »Det er et kompas, som skal få os alle til at arbejde i samme retning,« siger Tim Brooks, ansvarlig for bæredygtighed hos Lego,

Legetøjskoncernen Lego løfter sine klimaambitioner med et nyt klimamål, som skal sikre, at virksomheden bidrager til at holde den globale temperaturstigning under 1,5 grader i dette århundrede.

»De næste 10 år er ekstremt kritiske, og vi ønsker at tage en del af ansvaret,« siger Tim Brooks, ansvarlig for bæredygtighed hos Lego.

Han kalder klimaforandringer »den største risiko for samfundet og den planet, som vores børn vil arve.« Han understreger, at det nu er tid til at sætte yderligere klimahandling bag Legos forretningsstrategi, der har børn i centrum.

»Vi vil inspirere og udvikle morgendagens byggere, og hvis der skal være nogen troværdighed i det, så er vi nødt til at forstå, hvordan fremtiden ser ud, og hvad vores rolle skal være i at adressere nogle af de udfordringer,« siger Tim Brooks.

Som det 10. danske selskab har legetøjskoncernen fået godkendt sit klimamål hos den internationalt anerkendte klimainstans Science Based Targets. Kun omkring 500 virksomheder på verdensplan har fået en sådan blåstempling, og Lego rykker dermed op i klimaverdenens Champions League.

Man kan sammenligne det med at skulle lære at svømme. Man kan læse om det, gå rundt om poolen og stikke foden i vandet. Men på et tidspunkt må man springe ud i det

Tim Brooks, ansvarlig for bæredygtighed hos Lego

Med det nye klimamål forpligter Lego sig til at reducere sit absolutte CO2-udslip med 37 pct. inden 2032. Virksomheden skal samtidig jævnligt levere på en række milepæle, som så bliver kontrolleret af netop Science Based Targets.

»Det er virkelig vigtigt at sætte mål og kommunikere det. Det er et kompas, som skal få os alle til at arbejde i samme retning,« siger Tim Brooks.

Hvorfor sætter I så først nu målsætninger? Det er jo f.eks. fem år siden, at Parisaftalen blev underskrevet.

»Vi har ønsket at tage os den tid, der skulle til for at forstå, hvad der skulle til for at opnå en godkendelse hos Science Based Targets - og vide, hvordan vi så ville sikre, at vi kunne levere på vores løfter. Vi ønskede ikke at sætte et mål som et skud i tågen,« siger Tim Brooks.

De seneste år har virksomheden bl.a. arbejdet med at få sine største leverandører til at levere data for deres CO2-udledning og få disse klimaregnskaber godkendt hos investorinitiativet Carbon Disclosure Projects (CDP). Men nu var tiden altså moden til, at Lego skulle forpligte sig til et videnskabeligt baseret klimamål.

»Man kan sammenligne det med at skulle lære at svømme. Man kan læse om det, gå rundt om poolen og stikke foden i vandet. Men på et tidspunkt må man springe ud i det,« siger Tim Brooks.

Netop denne generelle pointe understreger klimaeksperter fra bl.a. den internationale analysehuse MSCI, klimainitiativet CDP og det danskbaserede konsulenthus Nordic Sustainability. Målsætninger er ifølge dem afgørende for at sætte turbo på den grønne omstilling.

»Du kan ikke omstille en virksomhed til klimaneutralitet fra en dag til den næste. Det er en langvarig, kompliceret proces, der kræver omfattende forretningsplanlægning, investeringer og medarbejdertræning. Det kan også kræve udskiftning af dine leverandører, forandrede processer og teknologi og en udskiftning af din energiforsyning. Eller det kan kræve, at du fuldstændig ændrer dine produkter,« siger Oliver Marchand, chef for bæredygtighed hos den globale investeringsudbyder MSCI.

Sådan er det også for Lego. Legos nye klimamål gælder nemlig ikke kun virksomhedens egen CO2-udledning fra drift og strømforbrug, men også forurening fra hele værdikæden, heriblandt leverandører. Denne del af CO2-udledningen fylder 90 pct. af Legos samlede klimaaftryk, og det er også her, de store udfordringer ligger.

»Det er nemmere at sætte mål for ens egne udledninger, så man får orden i sit eget penalhus,« siger Tim Brooks og understreger, at Lego endnu ikke har alle løsninger på plads for, hvordan koncernen skal levere den fulde reduktion.

Det hænger sammen med, at Legos kerneprodukt - plasticklodsen - basalt består af olie.

Tim Brooks forklarer, at den store udfordring er at erstatte materialerne til klodserne med CO2-neutrale alternativer eller genbrugsplast. For der er en række krav til produktet, som de ikke kan lave om på. Klodserne skal kunne støbes så præcist, at et barn kan sætte dem sammen og pille dem fra hinanden igen.

De skal f.eks. kunne farves, så alle de blå klodser har den samme klare farve. De skal være sikre at lege med. Ja, selv lyden af de raslende klodser i en legokasse være den samme, uanset at de er klimavenlige.

Lego har dog en del af planen klar, og resten må komme til, for koncernen har et ansvar, understreger Tim Brooks.

»Vi modtager tusindvis af breve og tegninger fra børn, hvor de opfordrer os til at gøre noget for at redde planeten, og selvom jeg synes, at Lego altid har været langt fremme på dette område, så har vores fans bare meget store forventninger til os og vores handlinger i forhold til klimadagsordenen,« siger han.

Lige over 1.000 virksomheder i alt har forpligtet sig til at sætte en revideret målsætning hos Science Based Targets. 25 af dem er danske.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.