Erhverv

Mærsk-finansdirektør Patrick Jany søsætter kæmpe oprydningsarbejde for at ruste transportkæmpen til fremtiden

Mærsks finansafdeling står over for en større omvæltning. Det er nødvendigt, hvis koncernen skal lykkes med transformationen, mener den nye finansdirektør. Men det er ikke uden risiko.

Mærsks nye finansdirektør, Patrick Jany, har iværksat et kæmpe oprydningsarbejde i koncernen, som skal give et langt bedre finansielt overblik og gøre Mærsk bedre i stand til at transformere sig til en fuldtonet logistikkoncern. Foto: Stine Bidstrup

A.P. Møller-Mærsk har behov for en gedigen oprydning og et gennemgribende indblik i alle finanser, hvis organisationen skal være kalibreret til at vokse sig til en kompleks transportkoncern.

Sådan lyder det fra koncernens nye finansdirektør, Patrick Jany, der har igangsat en større omkalfatring af finansfunktionen.

»Internt i finansafdelingen har vi lanceret en omfattende transformation med hensyn til arbejdsgange, systemer og mennesker. Nye teams, nye strukturer og nye systemer bliver kørt i stilling. Det er for alvor en ny begyndelse,« siger han i sit første interview siden tiltrædelsen i maj.

Mærsks it-system består af en blandet landhandel af forskellige applikationer, der er blevet udviklet hen over årene. Det fungerede også udmærket i den periode, hvor Mærsks hovedfokus lå på at sejle med containere fra havn til havn.

Men de seneste år har shippingkoncernen handlet på sin storstilede strategi om at transformere Mærsk til en global logistikkoncern, som ikke bare fragter varer fra havn til havn, men fra dør til dør med alt hvad det indebærer af ekstra ydelser som landtransport, opbevaring, forsikring, finansiering og market intelligence.

Det er helt afgjort et område, hvor vi gør fremskridt, men vi har et stykke vej igen.

Patrick Jany, finansdirektør, A.P. Møller-Mærsk

Det kræver en anden ensartethed og gennemsigtighed i de finansielle forhold helt ned i detaljen og i realtid på alle niveauer i koncernen. Det gælder i særdeleshed gennemsigtighed i koncernens omkostninger

»Vi er allerede i gang med at rulle det ud i nogle lande. Forretningsdelen Logistics & Services vokser betydeligt, og der er en stærk indsats for at etablere den gennemsigtighed for at fortsætte med at forbedre resultaterne på det område,« siger Patrick Jany.

Arbejdet med at udvikle systemerne med det finansielle indblik i koncernen blev påbegyndt allerede for et års tid siden, men er blevet accelereret betydeligt i år.

»Vi bliver også nødt til at følge med tiden og være i stand til at levere ikke kun data på det rigtige tidspunkt, men også analyse og forretningsindsigt for at hjælpe forretningen med at skabe værdi. Det er et hovedfokus for finansafdelingen – at være en servicefunktion for forretningen. Det er helt afgjort et område, hvor vi gør fremskridt, men vi har et stykke vej igen,« siger Patrick Jany.

Blå bog: Patrick Jany
  • 52 år og tysk statsborger. Født den 2. januar 1968
  • Fra maj 2020 finansdirektør i A.P. Møller-Mærsk
  • Fra 2006 til 2020 finansdirektør i den schweiziske kemikoncern Clariant
  • Har fra 1990 haft forskellige ledelsesstillinger inden for finans i Clariant og Sandoz, som Clariant blev udskilt af i 1995
  • Uddannet master i Business Administration (Corporate Finance) fra École Supériure de Commerce de Paris, Frankrig i 1990
  • Har siden 2019 været medlem af bestyrelsen i Comet Holding AG, Schweiz
  • Bor i Basel-området, men flytter til Danmark i forbindelse med jobbet i A.P. Møller-Mærsk
  • Er gift og far til en søn på 19 år
  • Mange før Mærsk har forsøgt at implementere nye it-løsninger for at samle alt data i et overskueligt system – men uden nødvendigvis at have meget held med det. Mens et effektivt it-system er en stor del af opskriften på DSV’s mangeårige succes, har forsøget på at indføre nye systemer givet brændende hovedpiner og slunkne lommer hos tyske DHL og schweiziske Panalpina.

    »At ændre it-systemerne kan være ret udfordrende, og hele processen med at ændre det kan også underminere produktiviteten på kort sigt. Det er en potentiel risiko, men der er behov for at gøre det. DSV har tydeligvis bevist, hvor succesfuld man kan være, når man har orden i penalhuset,« siger David Kerstens, analytiker hos investeringsbanken Jefferies.

    Læs også