Serier

H&M-salg ramt af coronakrisen og dykker 10 pct.

Corona rammer verden
Mellem den 1. september og den 21. oktober faldt salget med 3 pct. målt i lokal valuta sammenlignet med samme periode sidste år. Foto: Imaginechina via AP

Den svenske modekoncern H&M's salg i det forskudte fjerde kvartal er dykket med 10 pct., viser en salgsopdatering fra selskabet tirsdag.

Salgsopdateringen dækker det forskudte fjerde kvartal, der løber fra den 1. september til den 30. november, og her er det tydeligt, at coronakrisen har ramt.

I perioden er salget faldet til 52,54 mia. svenske kroner, mens analytikerne havde ventet et salg på 53,25 mia. svenske kroner, ifølge estimater fra Bloomberg.

- H&M-koncernen startede året stærkt og med et positivt momentum, indtil den første covid-19-bølge fik effekt. Omfattende sociale restriktioner, der indebar midlertidige butikslukninger og et stort fald i kundernes besøg i de fysiske butikker, førte til et markant fald i salget, især i andet kvartal, skriver H&M i meddelelsen.

Koncernen så en stærk genopretning i tredje kvartal, som fortsatte ind i fjerde kvartal, men så begyndte salget at dykke igen.

Mellem den 1. september og den 21. oktober faldt salget med 3 pct. målt i lokal valuta sammenlignet med samme periode sidste år.

Mellem den 22. oktober og 30. november dykkede salget med 22 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, da den anden bølge af pandemien begyndte at ramme, skriver H&M.

Selve regnskabet for det forskudte fjerde kvartal og dermed årsrapporten for det forskudte regnskabsår 2020 bliver først offentliggjort den 29. januar.

BRANCHENYT
Læs også