Serier

Store dele af onlinehandlen er presset til kanten allerede før lukning af storcentre

Flere aktører i onlinehandlen melder, at det kan blive svært at øge kapaciteten den kommende uge, når danskerne ikke kan købe julegaver i stormagasiner og indkøbscentre.

Corona rammer verden
Pakkebutikker og transportselskaber har allerede de seneste uger haft travlhed med udlevering af pakker fra onlinehandlen. Arkivfoto: Jens Hartmann Schmidt.

Lukningen af de danske storcentre og -magasiner kan lægge yderligere pres på onlinehandlen. Ikke mindst i distributionen af pakker i julehandlen ud til danskerne.

Gennem coronakrisen og dermed 2020 er den digitale handel steget markant inden for en række varegrupper. Det har i perioder - og bl.a. de seneste uger med først handelsdagen black friday og derefter julehandlen - skabt hastig travlhed.

Direktør Jacob Risgaard i onlineselskabet Coolshop forudser, at den kommende uge bliver med endnu højere pres. Det når danskerne ikke frem til juleaften kan købe ind i storcentrenes butikker og stormagasiner som led i nye restriktioner mod coronasmitten.

»Vi er allerede på et niveau, hvor tingene er tæt på det maksimale. Især da vi har svært ved at få mere kapacitet hos fragtfirmaerne. Så det bedste råd må være til danskerne hurtigt at få bestilt julegaverne og krydse fingre. Vi leverer allerede nu min. 25.000 pakker ud dagligt,« siger Jacob Risgaard.

Nye restriktioner:
  • Indkøbscentre og stormagasiner tvangslukkes fra torsdag den 17. december frem til den 3. januar.
  • Fra julenat, den 25. december., vil detailhandlen, med undtagelse af dagligvarebutikker og apoteker, lukke helt ned. Lukningen gælder frem til den 3. januar.
  • Liberale erhverv – bl.a. frisører – lukker fra den 21. december og frem til den 3. januar.

Blandt pakkeselskaberne fastslår salgsdirektør Per Buus i Bring Danmark, der ejes af det norske postvæsen, at onlinehandlen giver travlhed med udbringning i december. Han siger:

»Vi er tæt på grænsen for kapaciteten, og der er fart på tingene. Men vi vil straks forsøge at lægge en plan for, om vi kan sikre mere kapacitet de næste dage.«

En lang række detailkæder med fysiske butikker anvender en kombination af salgskanalerne. Det betyder, at varer kan bestilles online, og kunderne kan hente dem i forretningen.

Med tvangslukningen af storcentrene vil eksempelvis Sportsmaster fra torsdag morgen have halvdelen af kædens butikker lukket.

»Varerne i julehandlen, som er købt digitalt, skal jo stadig udleveres. Vi har allerede udfordringer med de store distributører om at få pakker ud i landet. Nu vælges en nedlukning af storcentre, hvor butikker har mange kvadratmetre, mens tingene ud over hjemmelevering skal presses ned i bl.a. pakkebutikker med lidt plads,« mener adm. direktør Andreas Holm, Sportsmaster.

Den seneste periode efter den delvise nedlukning af en lang række kommuner har der været meldinger om stort dyk i kundetrafikken til fysiske butikker. Omvendt har været kø ved udlevering af pakker, hvor det sker i detailhandlen.

Dansk Erhverv er bekymret over, at lukningen af storcentre og -magasiner netop vil øge presset på onlinehandlen. Men også de mindre butikker på handels- og gågader.

»Med nedlukning af stormagasiner og storcentre, risikerer man at flytte de julehandlende væk fra enheder, der er vant til at rumme store mængder af handlende. Situationen er svær, og vi tager selvfølgelig beslutningen til efterretning,« udtaler adm. direktør Brian Mikkelsen, Dansk Erhverv, onsdag aften.

BRANCHENYT
Læs også