Erhverv

Salget steg med 150 pct. i "virtuelt storcenter" onsdag aften

Netportalen Miinto redder noget af den tabte juleomsætning hjem for en del af de danske butikker, der lider under restriktioner.

De danske storcentre er blevet lukket fra og med i dag som konsekvens af coronakrisens fremmarch. Foto: Casper Dalhoff

De nye nedlukninger af storcentre kommer sandsynligvis til at koste mange af de berørte butikker dyrt i tabt omsætning og udeblivende indtjening op mod juleaften.

Nogle af de danske butikker har dog en livline i form af eksempelvis en tilkobling til modeportalen Miinto, der er en platform, hvor butikker kan sælge deres varer i den virtuelle verden.

Allerede inden statsministerens tale onsdag, hvor nye restriktioner for butikkerne blev indført, oplevede Miinto et markant højere salg end tidligere, og den adm. direktør for foretagendet fortæller, at dette absolut ikke blev mindre efter statsministerens pressemøde.

Salget steg således med 150 pct. i timerne efter pressemødet onsdag aften.

»Det er klart, at den akutte nedlukning, som rammer julehandlen hos en masse lokale centerbutikker før deres kollegaer ude i bybilledet, får betydning for deres butikssalg. Men vi kan se i vores tal, at den satsning på onlinehandel, som mange lokale butikker allerede har taget tidligere på året, redder noget af tabet hjem,« forklarer adm. direktør for Miinto Konrad Kierklo i en pressemeddelelse og tilføjer:

»Bare den seneste uge ligger vores butikkers salg 76 procent over samme uge sidste år. Med de nye restriktioner kommer onlinehandlen til at gløde de næste dage op mod jul, og det er et lille lyspunkt hos de af vores butikker, der er ramt, der ligger i storcentre.«

Miinto har i alt 1.800 butikker tilkoblet portalen, som selskabet selv betegner som ”et virtuelt storcenter”. 250 af disse butikker er danske, og hver fjerde danske butik, der er tilkoblet, ligger i et at de nedlukkede storcentre.

Butikskæden Companys og Designers Market er blandt de 250 danske butikskæder, der gør brug af platformen. 10 ud af 11 af kædens butikker er lukket ned, og derfor er det en stor lettelse, at samtlige at butikkerne er tilkoblet Miintos webbaserede salgssystem.

»Jeg tror på, at vi her de sidste dage op til jul kan redde mellem 30-40 procent af julehandlen i og med, vi er gearet til onlinehandel via Miinto,« fortæller Line Høtrup, der er partner i Companys og Designers Market, i meddelelsen.

Miinto blev etableret i 2009 og sælger via lokale butikker produkter i 12 forskellige lande.

BRANCHENYT
Læs også