Erhverv

Dribe udvider flåden med elbiler

Abonnementsbaserede Dribe føjer nu over 100 elbiler til den eksisterende flåde. Det sker for at få flere til at stifte bekendtskab med elbilen.

Det er konkret Volkswagens nyeste elbil, ID.3, som Dribe nu tilbyder kunderne. Arkivfoto.

Dribe, der tilbyder biler på abonnementsbasis, udvider nu flåden af lejebiler. Det sker med indkøbet af 112 elbiler i form af Volkswagens anmelderroste elbilssatsning, ID.3.

Ifølge adm. direktør i Dribe, Jesper Kjærsgaard Nielsen, handler det i høj grad om at lade folk afprøve elbilens muligheder.

»De undersøgelser, der er på elbilister, viser at de største skeptikere er dem, der ikke har en elbil eller ikke har prøvet det. Der har vi prøvet at tage ’fræk-dreng-i-klassen-tilgangen’ og sige fint, så kan du teste det og se, om det rammer behovet, og hvis ikke så er fleksibiliteten i aftalen så stor, at man kan komme tilbage med bilen efter en måned,« fortæller han.

Dribe
  • Dribe tilbyder et fleksibelt bilabonnement, hvor man som kunde kan leje en bil i 30 dage ad gangen.
  • Man betaler et fast månedligt beløb plus en fast pris afhængig af bilen der vælges.
  • Dribe er ejet af Semler Group, der forhandler en lang række bilmærker i Danmark.
  • I regnskabsåret 2019 havde Dribe et underskud på 56 mio.

Dribe har indkøbt seks forskellige udgaver af VW ID.3 og ligger sig prismæssigt på niveau med andre biler i samme størrelse. Netop valget af modellen, der tilbydes, er ikke helt tilfældig.

Udover at Dribe er en del af Semler-koncernen, der forhandler Volkswagen i Danmark, er ID.3 valgt på baggrund af brandet - og dermed også gensalgsværdien af bilen.

»Vi lever også af at sælge bilerne videre igen, så i og med at det er en Volkswagen, kommer der også nogle fordele rent økonomisk med brandet, hvad angår den risiko vi også tager ved at tilføje så mange biler i flåden,« fortæller Jesper Kjærsgaard Nielsen og tilføjer:

»Samtidig ser vi også, at den efterspørgsel, der er på ID.3, også kan hjælpe til, at vi får flere kunder ind og undersøge vores univers.«

Ifølge ham er Dribe meget bevidste om, at de står med en forretningsmodel, der rent faktisk kan fjerne tvivlen for mange bilkøbere. Derfor kan man, én dag om måneden med det rette abonnement, bytte elbilen til en konventionel bil.

»Vi gør det for at få folk til at føle sig mere trygge i deres beslutning, og samtidig har vi muligheden for at vise, hvad det egentlig er, vores virksomhed handler om, og hvad det er for et løfte, vi kan give kunderne,« siger Jesper Kjærsgaard Nielsen.

Direktøren oplyser, at Dribe siden lanceringen i 2018 har sendt ca. 5.000 biler ud på vejene, og at virksomheden har en målsætning om at nå 10.000 medlemmer i 2025. Samtidig arbejder Dribe målrettet på at udvide andelen af elbiler i sit sortiment yderligere frem mod 2025. Virksomheden har garager i Fredericia og Søborg.

Siden fredag, hvor elbilerne blev tilgængelige, er der pr. søndag aften afhentet 19 elbiler af Dribe-kunder.

Dribes største konkurrent, Bilabonnement.dk, der drives af Interdan, har ligeledes tilføjet elbiler til flåden i form af Peugeots e-2008.

BRANCHENYT
Læs også