Erhverv

USA: Investorer hælder milliardbeløb efter små Amazon-forretninger

Investorer har i løbet af 2020 smidt næsten 1 mia. dollar efter virksomheder, der opkøber succesfulde mærker på Amazon i et forsøg på at skabe morgendagens kæmper i forbrugermarkedet, som skal udfordre selskaber giganter som Unilever og Procter & Gamble. Det skriver Financial Times.

Ifølge en række analytikere vil uafhængige forhandlere på Amazons digitale markedsplads tilsammen tjene mere end 200 mia. dollar i år, mens flere tusinde forhandlere kan prale af en årlig omsætning på mere end 1 mio. dollar.

Det skaber store muligheder for selskabsinvestorer, der ønsker at opkøbe Amazon-forhandlere og opskalere deres forretning. Til forskel fra at opbygge et selskab fra bunden, har produkterne her allerede vist deres værd.

I år har syv nystartede virksomheder i USA og Europa tilsammen rejst 950 mio. dollar til at opkøbe forhandlere på Amazon. De fleste af disse selskaber eksisterede ikke i 2019.

- Vi vil gerne blive noget i stil med det digitale Procter & Gamble. Det her er et kæmpe marked med mere end 2 mio. forhandlere. Det er meget fragmenteret og der er gode muligheder for synergier, lyder det ifølge Financial Times fra Malte Horeyseck, der er medstifter af Sellerx, som har sikret investeringer på 118 mio. dollar i november.

At finde de mest værdifulde forhandlere på Amazon er dog ingen let opgave. Mange forhandlere har kun sporadisk kontakt med leverandører og laver aftaler på sociale medier med producenter, de aldrig møder. Andre benytter sig af falske brugeranmeldelser for at skille sig positivt ud i mængden.

Amazons egen omsætning fra at servicere uafhængige forhandlere steg mere end 50 pct. i andet og tredje kvartal af 2020, skriver avisen.

BRANCHENYT
Læs også