Erhverv

Formel 1 forhandler med Amazon om streaming af Grand Prix-racerløb

Den øverste chef for Formel 1's ejere Chase Carey. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)

Formel 1 indgår i øjeblikket i "aktive" forhandlinger med internetgiganten Amazon om streaming af Grand Prix-løbene. Det skriver Financial Times.

Ifølge Formel 1's administrerende direktør, Chase Carey, har der været afholdt "væsentlige forhandlinger med Amazon og andre globale internetplatforme" omkring en streamingaftale.

Han understreger over for Financial Times, at der er tale om "en utrolig vigtig partner og mulighed for at ekspandere og vokse vores forretning".

Forhandlingerne finder sted i en tid, hvor Formel 1 forsøger at udvide seermålgruppen til de yngre fans, der i stigende grad ser sport på nettet.

Amazon ønsker ikke at kommentere sagen, men har tidligere vist sig at være blandt de mest aggressive internetgiganter, når det kommer til at sikre sig rettigheder til direkte sport.

Selskabet har blandt andet sikret sig streamingrettigheder til den amerikanske fodboldliga, NFL, samt til Premier League i England.

Skulle en aftale falde på plads, vil den lande på et tørt sted for Formel 1, som på grund af coronapandemien har præsenteret et negativt driftsresultat på 363 mio. dollar for årets første ni måneder.

Desværre for Formel 1 tyder det ikke på, at Amazon og andre internetgiganter er villige til at tilbyde beløb i nærheden af det, som de traditionelle tv-kanaler betaler.

Racerløbets største transmissionsaftale er med britiske Sky. Den er god for mere end 250 mio. dollar om året indtil 2024, skriver Financial Times.

BRANCHENYT
Læs også